Med hele 49 biler på banen fordelt på 3 divisioner, var der garanti for masser af action ude på banen.
Divsion 2 og 3 kørte sammen denne weekend, og leverede tæt og flot ræs på tværs af divisionerne. Her ses Martin Sørensen (98) foran Morten Straarup (207), Rene Sevel Andersen (101), Henrik Have Jakobsen (201) samt Kim Møller-Andersen (13) m.fl. (Foto: CNPhoto.dk)
Inden weekenden lå Michael Skipper i front af Division 3, men da han var forhindret i at stille op den weekend, vejrede forfølgerne Michael Vesthave jr. og Frederik Normann for alvor morgenluft.
I Division 2 havde Kim Møller-Andersen en snæver føring foran Morten Straarup, mens Henrik Have Jakobsen og Rene Sevel Andersen lå i tæt kamp om 3. pladsen.
Brian Mikkelsen havde fået opbygget et pænt forspring i mesterskabet i Division 1. Dennis Nymand Andersen var nærmeste forfølger, men også Kenneth Løndal Pedersen og Tommy Dam Kieffer var med i medaljekampen.
Weekenden skulle afvikles på den måde at Division 1 skulle køre alene, mens Division 2 og 3 skulle deles om banen.
En af de gode ting ved YTCC er at du kan komme med næsten alle former for biler. Benny Lund Christensen har valgt en Volvo 240 Turbo til Division 1. (Foto: CNPhoto.dk)
Derfor startede lørdag formiddag med 10 minutter til hver af grupperne. Regnbyger gennem det meste af formiddagen havde gjort banen godt gennemblødt, så alle holdene trillede ud på regndæk. Men solen var brudt gennem skyerne, men var ikke kraftig nok til at tørre banen op i løbet af de sammenlagt 20 minutter.
Dennis Nymand Andersen i sin BMW M3 var hurtigst af alle, foran Brian Mikkelsen og Peter Mikkelsen i Division 1.
I Division 2 var Henrik Have Jakobsen i sin Toyota Corolla hurtigste mand og kunne derfor føre feltet an foran Morten Straarup og Martin Sørensen. Den hurtigste mand i Division 3 var Michael Vesthave jr.
En anden lidt speciel bil i YTCC – Kurt J. Christensen i en Mercedes 560 sec hjemmehørende i Division 2. Han døjede dog lidt med teknikken denne weekend og fik derfor desværre ingen point på kontoen. (Foto: CNPhoto.dk)
Lørdag eftermiddag skulle Division 2 og 3 lægge ud med at køre heat. De 33 biler holdt alle klar på tørvejrsdæk, men alle mekanikerne gik og skelede mod himlen. Der var nemlig nogle sorte skyer som nærmede sig banen, og de så ud til at indeholde vand. Så de krydsede alle sammen fingre for at det ikke ville nå frem til banen, før løbet var færdig.
Netop som det grønne lys blev givet ved pitudkørslen, faldt de første regndråber – men på det tidspunkt var der ingen vej tilbage. Bilerne måtte på banen.
Løbsledelsen valgte derfor at starte løbet bag Safety Car, så kørerne stille og roligt kunne vende sig til den regnvåde bane.
En god illustration af HVOR vådt at det var i lørdagens løb. Claus Andersen’s ubåd – nå nej, Honda Civic (196), i kamp med Torben Nielsen i Nissan Primera (51) (Foto: CNPhoto.dk)
Nogle kørere valgte at dykke i pit for at få regnvejrsdæk på, men ingen nåede at få noget ud af den satning, da løbet kun blev givet frit i 2 omgange, inden Safety Car’en var på banen igen. Der holdt simpelthen for mange biler rundt om på banen, og derudover var regnen taget til, så det ikke længere var forsvarligt at køre.
Pole manden Henrik Have Jakobsen var en af dem som dykkede i pit, så derved var vejen banet for Morten Straarup i sin BMW 325i E36 – så længe at han kunne holde den på banen. Det lykkedes, og han fik bilen sejlet i land på førstepladsen foran Martin Sørensen og Rene Sevel Andersen.
Peder Skipper var ude og holde dækkene varme, mens Michael Skipper desværre ikke kunne deltage denne weekend. Det blev til 2 heats med point på kontoen, inden at han desværre udgik i heat 3. (Foto: CNPhoto.dk)
I Division 1 havde alle kørerne nået at få regnvejrsdæk på bilerne, så her var det i hvert fald ikk det der skulle være nogen undskyldning for kørerne.
Imidlertid var regnen meget mere intens, så der gik lidt inden at bilerne blev sendt på banen af løbsledelsen. Ligesom foregående løb, blev der startet bag safety car.
Da løbet endelig blev givet fri, trak polemanden Dennis Nymand Andersen en anelse væk fra de andre, da han var eneste mand med uhindret udsyn. Peter Mikkelsen havde dog rigtig god fart i hans Porsche 944 S2, så fra 4. startposition snuppede han føringen på 3. omgang.
Løbets 5. omgang blev højdramatisk. På grund af den kraftige regn og vandtågerne fra bilen, var der ikke mange der opdagede hvorfor at der pludselig kom safety car. Det blev dog klart efter kort tid, da man der kunne konstatere at Dennis Nymand Andersen var kørt af banen ved Trapperne. Bilen havde på en eller anden måde slået en kolbøtte, landet på autoværnet med taget ført og var derefter hoppet op og lænet sig op af et hegn foran en flagpost. Heldigvis var både kører og og officials ok, men det blev det sidste at vi har set til den røde BMW M3 med nummer 199 på siden. Skaderne er så store at teamet har valgt at bygge en ny bil i stedet. Ærgerlig afslutning på weekenden for Nymand.
Michael Vesthave jr. havde godt fart i bilen denne weekend, og gjorde et pænt hop i mesterskabsstillingen i Division 3. (Foto: CNPhoto.dk)
Da løbet blev givet frit igen, fik Claus Andersen rigtig fart i sin Honda Civic. Fra blot 9. startposition kæmpede han sig forbi konkurrenterne en efter en og kunne på løbets allersidste omgang erobre 1. pladsen som han holdt i mål.
Peter Mikkelsen måtte tage sig til takke med 2. pladsen mens Brian Mikkelsen tog 3. pladsen.
Startgridden til løb 2 blev afgjort af hver køreres hurtigste omgang. Heldigvis skulle de resterende heats køres søndag, og her var der endelig solskin over Ring Djursland.
Kenneth Løndal Pedersen havde været hurtigste mand i heat 1 og kunne derved starte fra Pole Position i Division 1. En position han slet ikke så sig tilbage fra, og kørte en sikker sejr hjem. 2. pladsen var der til gengæld mere kamp om mellem Peter og Brian Mikkelsen. Det endte med at sidstnævnte trak det længste strå i den duel mens Peter fik den sidste pokal.
Dennis Nymand Andersen, mens alle 4 hjul stadig havde kontakt med asfalten. Teamet er allerede i gang med at få fat i en ny bil, så de snart er tilbage på banen. (Foto: CNPhoto.dk)
Division 2 havde Kim Møller-Andersen i sin Porsche 944 på Pole Position, og han duellerede med Martin Sørensen og Rene Sevel Andersen om 1. position. Martin Sørensen i BMW 318ti Compact så sig dog ikke tilbage, da han først kom i front, og kørte først over målstregen foran Kim Møller-Andersen og Jacob Sevel Andersen.
Divison 3 havde Frederik Normann i Peugeot 106 GTI startende som foreste mand, men han blev hurtigt udfordret af Michael Vesthave jr., som havde lavet en kanonstart og snuppede føringen på løbets 4. omgang. Orla Iversen, som ellers normalt er aktiv på Ring Djursland i forbindelse med løbsafviklingen, havde et fantastisk heat, i hans kun 2. afdeling som asfaltbanekører. Han kørte nemlig en flot 2. plads hjem i hans BMW 523 mens Michael Terkildsen kørte en 3. plads hjem i hans BMW E30 318is. Så rent BMW podie for denne gang.
Steffen Alsing Jørgensen i Opel Calibra fik også sølvtøj med hjem denne weekend. (Foto: CNPhoto.dk)
Senere søndag eftermiddag skulle heat 3 køres.
Martin Sørensen havde sat hurtigste tid i Division 2 i 2. heat, så han skød afsted fra første position, og så sig ikke tilbage. Bag ham var der til gengæld tæt kamp mellem Morten Straarup, Kim Møller-Andersen, Jacob Sevel Andersen og Steffen Alsing Jørgensen. Positionerne skiftede adskillige gange, med til tider meget tæt kørsel. Kim Møller-Andersen trak det længste strå og kunne henvise Steffen Alsing Jørgensen i hans Opel Calibra til 3. pladsen.
Kenneth Løndal Pedersen viste endnu engang at der var godt fart i hans BMW E36 M3, med sejr samt endnu en podieplads denne weekend. (Foto: CNPhoto.dk)
Divion 3 havde Michael Vesthave jr. som foreste mand, og det lykkedes ham at holde Frederik Normann stangen i alle løbets 14 omgange, mens Michael Terkildsen kørte 3. pladsen i hus.
I Division 1 blev posen endnu engang rystet. Brian Mikkelsen startede fra Pole Position og førte alle løbets omgange. Undervejs havde der dog været lidt tæt kørsel med Kenneth Løndal Pedersen, hvilket dommende kategoriserede som en trængning. Derved fik Brian 20 sekunders straf efter løbet, hvilket sendte ham tilbage på 6. pladsen. I stedet blev det til en lidt overraskende vinder. Torben Nielsen i sin Nissan Primera havde kæmpet sig hele vejen fra 7. startposition til 2. pladsen, hvilket blev konverteret til sejr efter Brian Mikkelsens straf. Peter Mikkelsen kørte 2. pladsen hjem, mens Kenneth Løndal Pedersen fik 3. pladsen redet i land, med masser af røg fra en kegle, som havde klemt sig fast under bilen i forbindelse med kontakten med Brian Mikkelsen.
Efter weekendens 3 heat, kom der lidt omvæltning i mesterskaberne.
Michael Terkildsen (220) og Dan Pedersen (67) kæmpede på tværs af Division 2 og 3, med Pedersens Toyota Corolla et par sekunder foran Terkildsens BMW E30 318 is. (Foto: CNPhoto.dk)
I Division 3 overtog Michael Vesthave jr. føringen fra Michael Skipper, mens Frederik Normann og Michael Terkildsen ligger helt lige på 3. pladsen.
Divison 2 føres fortsat an af Kim Møller-Andersen, men Morten Straarup er blot 2 point efter ham, mens Martin Sørensen nu indtager 3. pladsen foran Henrik Have Jakobsen.
Brian Mikkelsen udbyggede på grund af Dennis Nymand Andersens uheld hans føring til nærmeste forfølger kraftigt, mens Kenneth Løndal Pedersen nu så småt kan begynde at ane Nymand i horisonten rent pointmæssigt. Tommy Dam Kieffer ligger på 4. pladsen.
Næste løb køres 3.-4. oktober på Svenske Ring Knutstorp. Her bliver der med sikkerhed kamp god kamp i alle 3 divisioner – med forhåbentlig en lille smule mindre dramatik og omskifteligt vejr end der var denne weekend.
Kørerforeningen YTCC Youngtimer Touring Car Challenge
Læs mere om: Ring Djursland06/09/15 - Ring Djursland - Youngtimer |