Så egentlig går det vel som det plejer i den politiske sump Formel 1 også er. Der er flere der skændes om hvem der egentlig har ret til at bestemme noget, end hvad det er de vil bestemme. Senest har FIA præsidenten Jean Todt været ude at sige at man skal holde op med at nedgøre den fantastiske sport og i stedet samarbejde om at gøre den bedre. Han har selvfølgelig en pointe i det omfang kritikken er rettet mod Bernie Ecclestone, teamchefer, CVC Capital og så videre, der har mulighed for at handle. I det omfang den er rettet mod alle os, der egentlig bare ser sporten, giver det snarere anledning til også at rette skytset mod den ret anonyme præsident, der i sine seks år på posten ikke er blevet kendt for at handle.
Om politik altid har været en del af Formel 1 ved jeg faktisk ikke. Det har været det i den tid jeg har fulgt med - og nogle år før det. Om ikke andet har Formel 1 været en politisk sport siden Bernie Ecclestone blev involveret. Men det er svært at forestille sig at alting har været fred og fordragelighed længere tilbage. Årsagen er egentlig ret simpel - dem der har succes vil gerne indrette verden således at det er nemmere at beholde den. De, der ikke har succes, vil gerne indrette verden således det er lettere at opnå den.
Succes i en sport burde være sportslige succes, men her er et af de steder hvor Formel 1 er havnet i det forkerte spor. Det er i dag muligt at have økonomisk succes i Formel 1 uden at have sportslig succes. Hvis de sportslige resultater ikke skal hænge sammen med fordelingen af penge, skal det være fordi man har valgt en socialistisk fordeling af indtægten, og ikke som nu, hvor de der har, skal have og de, der ikke har, ikke skal have - uanset hvordan de så ellers klare sig på banen.
Men tilbage til løbet på Silverstone. Ligesom sidst, er det ikke ret vildt satset hvis man gætter på en Mercedes sejr. Men med Rosbergs fornemme præstation i Østrig er der åbnet lidt op for at kampen internt i teamet kan blive interessant. Sådan rigtig tæt bliver den ikke, men det er pga. de aerodynamiske fakta og ikke pga. kørernes manglende evner.
Lewis Hamilton vil gerne vinde på sin hjemmebane (Foto: Daimler)
Hamilton vil gerne vinde på sin hjemmebane. Rosberg vil gerne vinde over Hamilton - jeg vil gerne have en så åben VM kamp, som muligt. At en anden end Mercedes skulle vinde virker håbløst. Ferrari og Williams virker til at være længere bagud end i Australien, i modsætning til hvad man ellers normalt forventer af en Formel 1 sæson.
Kampen mellem de to kunne måske være interessant - hvem er egentlig det næstbedste team lige nu? Kun hos Williams virker der til at være en rigtig intern duel i gang - hos Ferrari har Vettel hurtigt sat sig på posten som den dominerende.
Vettel mener Ferrari er kommet langt, men der er stadig hårdt arbejde forude (Foto: Ferrari)
Og så kommer det store problem i Formel 1 anno 2015. Resten af feltet er i virkeligheden ligegyldige. Nogle dage klarer Lotus sig mådeligt, andre dage er det Force India eller Toro Rosso. Men de er der allesammen og kampen mellem dem er ganske hård og uforudsigelig, men de er ikke nærheden af podiet. De eneste der skiller sig ud er Marussia og McLaren. De er så langt tilbage i forhold til alle de andre at man kan spørge hvorfor de gider. I Marussias tilfælde er der en del stædighed i det team der næsten lukkede henover vinteren. I McLarens tilfælde er sagen kompleks og smertefuld.
Der er ikke noget Grand Prix i Tyskland i år, så når det ternede flag falder søndag eftermiddag skal vi vente på Det Ungarske Grand Prix om tre uger - og derefter kommer så den officielle F1-ferie på en måneds tid. Så nyd på søndag og nyd sommeren.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Silverstone05/07/15 - Silverstone - Formel 1 |