Det var ellers spanske Miguel Molina der havde det bedste udgangspunkt for at tage finale-sejren i form af en pole-position. Men det fik den unge spanier sat over styr efter en halvdårlig start, der sendte ham uden for podiet.
Miguel Molina startede fra pole, men fik ikke udnyttet potentialet (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
I stedet kunne han se mærkekollegaen Jamie Green tage føringen i første del af løbet, som togfører i "det gule tog" (kælenavn for de biler der har det hurtigere options-dæk på). Men i løbets anden halvdel fik Audis favorit til andenpladsen i mesterskabet også det hurtige dæk på DTM-raceren. Og med en safety-car på de døende omgange kunne svenskeren næsten ikke ønske sig mere. Den erfarne og meget sympatiske svensker sikrede sig overlegent 25 point - som han i øvrigt også gjorde ved det seneste løb. Svenskeren har altså næsten fordoblet sin pointhøst ved de seneste to løb og sikrer derved Audi andenpladsen i mesterskabet, og at BMW ikke kunne gøre rent bord ved at vinde alle tre mesterskaber.
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Audi fik endnu mere at fejre, da de tilmed gjorde rent bord og tog alle tre podieplaceringer.
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Lige uden for podiet finder vi dagens bedste Mercedes, der som mærke ikke havde meget at fejre i 2014-sæsonen - endnu et år uden mesterskabspokaler, da alle tre ender i Bundeslandet Bayern og to af dem ryger til München.
Paul Di Resta i finaleløbets bedst placerede Mercedes (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Marco Wittmann, der blev historisk tidligt mester for hele tre løb siden, kørte også et flot løb, hvor han dog undlod at blande sig væsentligt i placeringskampene. For med både det indivduelle og team-mesterskabet i hus, havde både Marco og BMW deres på det tørre.
Marco Wittmann (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Den 25-årige tysker blev fejret som en mester bør fejres, da han i år var med til at vise, hvor pokkers dygtige BMW er til at lave biler - Audi er igen henvist til de sekundære placeringer og Mercedes skal kigge i støvede historiebøgerne for at finde opmuntring.
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Desværre for alle os andre må vi vente hele efteråret og vinteren, før Audi og Mercedes igen vil udfordre BMW i verdens bedste standardvogns-klasse.
Michael Nygaard Pedersen
Læs mere om: 19/10/14 - Hockenheim - DTM |