— Missionen lykkedes for det 19-årige stortalent og Formula Racing-kører Mikkel Jensen, som lørdag sikrede sig mesterskabet i ADAC Formel Masters, da han krydsede målstregen på tyske Sachsenring.
(Foto: Formula Racing)
— Det var min drøm, som gik i opfyldelse lige dér, lød det fra en lykkelig Mikkel Jensen.
— Da jeg så det ternede flag kunne jeg høre teamet råbe og skrige over radioen. Det var en fantastisk oplevelse, jeg ikke glemmer foreløbig.
En godt resultat i weekendens andet løb var, hvad der skulle til for at sikre Mikkel Jensen tilstrækkelig mange point til, at ingen af konkurrenterne længere kan nå ham i mesterskabet.
— Jeg havde faktisk råd til at slutte seks point dårligere end min tætteste konkurrent og stadig vinde det hele, men jeg er naturligvis glad for, at jeg tog sejren i dét løb. At stå øverst på podiet og samtidig vinde mesterskabet er det fedeste, jeg har prøvet.
Sejren i weekendens andet løb lørdag var i øvrigt Mikkel Jensens niende sejr i en sæson, hvor den 19-årige århusianer har gjort sig mere end godt bemærket. Hele 14 gange har det unge stortalent været på podiet i den anerkendte tyske racerserie. Han er den første danske mesterskabsvinder, og titlen er er et afgørende skridt mod nye mål.
— Alle unge racerkørere har en drøm om Formel 1, men du bliver også nødt til at være realistisk og udnytte de muligheder, du har, forklarer Mikkel Jensen.
— Min drøm er først og fremmest at blive professionel racerkører og skabe en mig en karriere, så jeg kan leve af sporten.
Mikkel Jensen endte i øvrigt på en fjerdeplads i weekendens tredje løb, hvor han startede P8, da de otte hurtigste starter i omvendt rækkefølge.
(Foto: Formula Racing)
ADAC's formelserier er anerkendte i europæisk motorsport og har i årevis været et springbræt for kommende motorsportsstjerner. Kendte profiler som Sebastian Vettel, Nico Hülkenberg og Nico Rosberg begyndte alle deres succesfulde karrierer i ADAC's ungdomsprogram.
— Vi er slet ikke i tvivl om, at Mikkel Jensen har potentiale til en lang og spændende karriere indenfor motorsport, lyder det fra Allan Jørgensen, teamchef hos den danske samarbejdspartner, Formula Racing.
At belønningen for at tage den altoverskyggende sejr i ADAC Formel Masters er en test af en Formel 3-racer hos et valgfrit team vidner også om, at man fra organisationens side ser et stort talent i mesterskabsvinderen. Men foreløbig skal Mikkel fuldføre sæsonen, som har en enkelt løbsweekend tilbage på kalenderen.
— Jeg kan ikke rigtigt sige andet om min Formel 3-test, end at jeg glæder mig utrolig meget, og at det er en unik chance for at realisere næste skridt, som gerne skulle være at køre i en større serie fra 2015, lyder det fra Mikkel Jensen.
— Lige nu er jeg utrolig glad på mine og ikke mindst teamets vegne. Vi har tre løb tilbage af sæsonen, og vi går naturligvis efter flere sejre.
Formula Racing til GT-forberedelse på Nürburgring
Mens Mikkel Jensen vandt sit mesterskab på Sachsenring, var Formula Racings GT-hold på arbejde i de tyske Eifelbjerge. Som et led i forberedelserne til finalen i European Le Mans Series i næste måned havde Johnny Laursen nemlig booket et sæde i en AF Corse-Ferrari 458 GT3 i Blancpain GT Series.
Sammen med italienske Francesco Castellacci og tyske Marco Seefried stillede Formula Racing-køreren søndag op i 1000-kilometerløbet på Nürburgring, hvor feltet tællede det bedste fra Ferrari, Audi, McLaren, BMW og andre store mærker.
(Foto: Formula Racing)
— Vores deltagelse i Blancpain var dels en forberedelse til finalen i European Le Mans Series i oktober, hvor Formula Racing går direkte efter at vinde mesterskabet, lyder det fra teamchef Allan Jørgensen, som denne weekend havde overladt chefrollen til bilens faste ingeniører.
Men Johnny Laursen havde også til at opgave at hjælpe den faste kører, Francesco Castellacci, med vinde mesterskabet i Pro-Am Cup-klassen, hvilket krævede, at trioen sluttede foran konkurrenterne fra Villorba Corse-teamet i Ferrari #90.
Mens kvalifikationen gik strygende med en pole position, betød en afkørsel og forkerte prioriteringer, at Ferrari #52 endte på en skuffende ottendeplads i et løb, som i øvrigt blev startet bag en safetycar grundet volsomt regnvejr.
— Vi kom uheldigt ud fra pitstop i en safetycarperiode, og da løbet blev flaget grønt, blev vi kørt af banen og mistede et minuts tid i gruset, og desuden kostede en uheldig dækstrategi os et unødigt pitstop, forklarer Allan Jørgensen.
— Men vores primære mål var en masse træning, og det fik vi. Nu ser vi frem mod næste test på Estoril ugen inden finaleløbet i European Le Mans Series.
Formula Racing
Læs mere om: Mikkel JensenSachsenring21/09/14 - Sachsenring - ADAC Formel Masters |