Det foregående løb var Grand Prix Danmark på hjemmebanen FDM Jyllandsringen. Her blev det til 2 flotte 3.pladser i Rookiemesterskabet, på trods af masser af succesballast i bilen. Heldigvis var al den ballast ude af bilen igen til den 6. afdeling, så der igen var mulighed for at kæmpe med om de allerforeste placeringer i feltet.
(Foto: CN Photo)
Det specielle ved netop denne 6. afdeling var at alt skulle afvikles over en dag.
Kl. 9 var de 21 biler på banen for første gang til træningen. Tunge regnskyer havde sendt masser af vand nedover banen, så der var ikke nogen tvivl om at der skulle regndæk på den lille hvide Citroen Saxo VTS med nummer 66 på siden.
Brian har også tidligere på sæsonen vist sig rigtig hurtig på regnvåd bane, og han viste nøjagtig den samme tendens i den 20 minutter lange træning. Her blev det nemlig til 10. bedste tid, med mindre end 1 sekund til top 5.
Derfor blev der lavet nogle småjusteringer på bilen forud for kvalifikationen, som også skulle vise sig at blive våd. En regnbyge kort tid før fjernede enhver tvivl omkring dækvalget, og så vidste køreren præcis hvad han skulle gøre.
Der blev for alvor givet gas i Saxo’en, og da de 20 minutter var gået, rakte det til en sensationel 5. startposition! Dette er asfaltbanekarrierens suverænt bedste kvalifikationsresultat, så det var en meget tilfreds kører som kørte bilen tilbage i teltet.
(Foto: CN Photo)
Heat 1 skulle køres søndag eftermiddag kl. 14. Banen var stadig regnvåd, så teamet fortsatte på regndæk endnu engang.
Brian Johannesen fik en rigtig god start og lå på yderbanen ned mod sving 1. Uheldigvis får han bremset lidt for sent på den regnvåde bane – måske kombineret med et oliespild der var på banen tidligere på dagen – og køreren fra Låsby må tage pitindkørslen for ikke at ende i gruset. Efter at have taget den lange vej gennem pitten var 5. pladsen nu vekslet til en sidsteplads.
Så der var kun en ting at gøre – max attack.
Omgang for omgang overhalede han konkurrenterne en for en, og da det ternede flag faldt efter 13 omgange havde han fået kæmpet sig hele vejen op til 12. pladsen. Hvad værre var at det kun rakte til 6. pladsen i Rookiemesterskabet, men stadig point på kontoen.
Derfor var det også 12. startposition til heat 2, som stadig skulle køres på regndæk.
En god start, uden at bremse for sent i sving 1, gav et avancement på 3 placeringer allerede på første omgang. Endnu engang gik det slag i slag, og flere konkurrenter blev overhalet på de efterfølgende omgange, så målstregen blev krydset i 7. position. Også i Rookiemesterskabet gik det meget bedre. Her blev det nemlig til en 4. plads.
Avancementet op gennem feltet i de 2 heat, viste også er der havde været muligheder for nogle rigtig gode resultater denne weekend – hvis det ikke lige havde været for sving 1 i heat 1.
(Foto: CN Photo)
Det lykkedes lige nøjagtig at forsvare 7. pladsen i DIF Danmarksmesterskabet, men 2. pladsen i Rookiemesterskabet er desværre udskiftet med en 3. plads indtil videre.
Dog er der kun 4 point op til 2. pladsen, mens der skal lidt mere held til for at avancere i DIF Danmarksskabet.
Men alt er muligt, når sidste afdeling af Yokohama 1600 Challenge køres på FDM Jyllandsringen 27.-28. september.
Omotorsport
Læs mere om: Padborg Park14/09/14 - Padborg Park - 1600 Challenge |