Formula E 13/09/14
|
|
Indtil sidste sving, så alt ud til at Nicolas Prost ville vinde en overbevisende sejr, efter at være startet fra pole, have lavet et perfekt bilskifte, og have ført sikkert gennem hele løbet. Men sådan skulle det ikke blive. |
25 omgange af 3.5 km, på en bane med mange snævre sving, som har givet en del nærkontakt med barrieren. Topfarten på bilerne er ikke højere end omkring 160 km/t under løbet, da kørerne sparer på energiforbruget, men med en fornuftig accelerations evne på 3 sekunder op til 100 km/t. Det er ikke den store lydoplevelse, da bilerne mest af alt lyder som RC-biler.
Som noget specielt, skal der halvvejs i løbet skiftes bil, hvor der skal bruges minimum 1 minut og 47 sekunder.
Starten giver et godt billede af at det er ens biler, da accelerationen er meget ensartet, og det giver en næsten problemfri start. Trulli får dog ikke gang i bilen, og Tung kommer sent afsted fra pitten.
Kort efter starten har Senna en mindre kollision hvor han mister et hjul, hvilket giver safety car i fire omgange, mens bilen fjernes.
Nicolas Prost kommer fint afsted da løbet gives fri, og holder sin føring foran di Grassi.
På fjortende omgang kører alle de førende i pit for at skifte bil, hvorved Sam Bird midlertidigt overtager føringen. Nicolas Prost kommer først ud, og tager igen føringen da Sam Bird lidt senere kører ind til sit bilskifte.
Nick Heidfeld overtager andenpladsen fra Lucas di Grassi, og haler efterhånden ind på Nicolas Prost. Bag di Grassi, kommer Franck Montagny forbi Daniel Abt.
I allersidste sving forsøger Nick Heidfeld at overhale Nicolas Prost ved at trække inden om. Prost forsøger at undgå overhalingen ved at trække over imod Heidfeld, og rammer siden af hans bil, hvilket sender Heidfeld på en dramatisk flyvetur og beskadiger Prost’ bil. Heidfeld kan heldigvis gå uskadt fra bilen.
I stedet bliver det Lucas di Grassi der vinder foran Franck Montagny og Daniel Abt.
Lucas di Grassi ville dog gerne have fået sejren på en anden måde. ”Jeg er selvfølgelig glad for sejren, men det var ikke lige den måde jeg ville vinde på. Bilen har heldigvis bevist at den er sikker, og jeg er glad for at se de to er uskadte.”
Daniel Abt får ikke lov at komme på podiet, da han har brugt mere energi under løbet end tilladt. I stedet bliver det Sam Bird der kommer op på podiet som tredje mand, selv om han så sent som sidste sving lå på en sjette plads.
En seværdig premiere på en ny klasse, med spænding og dramatik, men absolut ikke uden alle de problemer det kan give, både i forhold til teknik på bilerne, men også i forhold til de informationer som de nye seere gerne vil have fat i. Det var fx et website der ikke kunne holde til presset fra de mange besøgende, og visning af energi-procenter der ikke var til at stole på.
Men - jeg tror nu nok det næste løb skal ses.
Læs mere om: Lucas di GrassiBeijing13/09/14 - Beijing - Formula E |