Det store antal deltagere betød samtidig at First Stop SSC feltet blev delt i to, således at SS2 og SS3 kørte sammen med Norsk GT3 og GT4, og S-GT og S-P kørte sammen med Norsk GT1 og GT2.
I SS2 divisionen viste Martin Vedel Mortensen, at han er absolut top favorit til titlen, da han løb med maksimum point. Weekendens 2. plads blev besat af den tilbagevendte Honda Accord med Hans Hartmann bag rattet, Peter Olsen i Peugeot i 308 satte sig på 3. pladsen, og det betød at Martins tætteste konkurrent indtil nu, Christian Vejby, er blevet distanceret med hele 48 point i den samlede stilling, og nu bliver det mere end svært for Christian at indhente Martin. Til gengæld kan Christian Vejby glæde sig over, at han har 95 point ned til nummer 3 i klassementet, så der skal sort uheld til hvis ikke han skal sikre sig sølvet i år.
Martin Vedel Mortensen er trukket fra Christian Vejby i SS2 divisionen (Foto: Keld Dohm)
SS3 divisionen har hele sæsonen lidt af meget få deltagere, og med 3 deltagere til Grand Prixet er det faktisk rekord i år. Michael Carlsen var på besøg med sin Peugeot RCZ, og han var absolut suveræn og scorede maksimum point og løb dermed også med sejren for weekenden.
S-GT divisionen har indtil nu i år vist sig at være den division der er absolut tættest konkurrence i, og Grand Prixet var ingen undtagelse. Heat 1 lørdag eftermiddag blev kørt på en våd bane, og her viste unge Mikkel O. Pedersen i Porsche GT3, at han er hurtigt i det våde, og han vandt heatet. ”Gamle” Jørgen Hansen i Porsche RSR tog den næste plads, og Christian Siepmann fik en 3. plads. Til søndagens 2 heat var det igen de 3 der tog sig af de 3 øverste pladser, men Mikkel O. og Christian byttede simpelthen bare pladser, således at Christian med 2 heatsejre endte med at vinde weekenden. Mikkel O. og Jørgen Hansen scorede præcis lige mange point i weekenden, men Mikkel O. får den samlede anden plads, da han havde en heatsejr. I klassementet i S-GT fører Mikkel O. fortsat, men afstanden til Christian Siepmann er nede på marginale 5 point, så der er lagt op til tæt konkurrence i de sidste 2 afdelinger i år.
Christian Siepmann er kommet en del tættere på målet om at bliver mester i First Stop SSC i år. (Foto: Keld Dohm)
De store prototype biler i S-P divisionen er indtil nu blevet domineret af Claus Christensen i Aquila, og det på trods af at han har været plaget af diverse tekniske problemer med bilen. I denne weekend blev han dog slået med 2 point af Frederik Holm i Renault Trophy, der dermed tog sin første weekend sejr i år. Frederik har ligesom Claus været plaget af tekniske vanskeligheder med bilen, men noget tyder på, at det endelig er løst, og bilen kører stabilt og hurtigt, hvilket blandt andet ses ud af at han i 2 af de 3 heat kørte fra Dennis Holbæk Pedersen, der dermed blev henvist til 3. pladsen i weekenden.
Frederik Holm har fået løst problemerne med bilen, og gav de øvrige deltagere i S-P divisionen baghjul. (Foto: Keld Dohm)
I den samlede stilling kan det fortsat gå hen og blive meget spændende, idet de øverste pladser indtages af Mikkel O. Pedersen og Christian Siepmann, der begge kører i S-GT divisionen og dermed direkte kan tage point fra hinanden. Ikke langt efter dem ligger sidste års samlede mester Martin Vedel Mortensen, og kan han blive ved med at holde de øvrige SS2 biler bag sig, så kan han ende med at indhente de 2 S-GT biler og gentage mesterskabet fra sidste år.
Næste opgave for First Stop SSC feltet bliver den 12.-14. september på Rudskogen Motorsenter i Norge, hvor anden og sidste afdeling af Nordisk Cup også afvikles. Har man mulighed for det, så er Rudskogen absolut et besøg værd, det er en af de flotteste baner i norden, og så ligger den blot nogle få timers kørsel fra København.
First Stop SSC, www.specialsalooncar.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Jyllandsringen31/08/14 - Jyllandsringen - Special Saloon |