Men det var ikke vejret, som blev mest bekostelig for mesterskabsførende Frederik Schandorff. Det var mekanikken.
Frederik Schandorff forsvarede sin DM føring.
”Jeg fik en rigtig dårlig start på weekenden, for på opvarmningsomgangen til det første heat sprang speederkablet, så jeg kunne ikke give gas. Jeg haltede ind i pitten, selvom mekanikerne nåede at nødreparere speederkablet, måtte jeg ikke få lov at køre på banen, idet jeg ikke havde været under starterens kommando, da starten gik” fortæller Frederik Schandorff. ”Det var en kedelig start på løbsweekenden, men det endte alligevel godt, og jeg forsvarede min DM-føring.”
De to løb, som Frederik Schandorff kom til start i, gennemførte han nemlig på dels en anden-, dels en førsteplads.
”Da jeg ikke havde været med i første løb, skulle jeg starte bagest i det andet, men jeg fik kørt mig op og endte på andenpladsen, og det var jeg meget godt tilfreds med,” siger han. ”Det tredje løb, blev kørt under meget svære betingelser i noget af det værste regnvejr, der forekom i weekenden. Dette stillede store krav til kørernes evner. Jeg elsker at køre under den slags svære betingelser, at jeg vandt gjorde, at det meste af det jeg satte til, blev vundet ind igen. Hele teamet gjorde et godt stykke arbejde, så jeg er fint tilfreds med weekenden.”
Frederik Schandorff fastholdt sin føring i kampen om Danmarksmesterskabet. Samtidig kunne han bevare sin rekord med at have vundet løb i samtlige årets DM-afdelinger og tangerede med antallet af sejre i år, sidste års DM-vinders sejrsrække på otte sejre. Sidste gang Frederik Schandorff var på Ring Djursland, slog han Kevin Magnussens seks år gamle banerekord med næsten et halvt sekund. Frederik Schandorff var spændt på om banerekorden kunne stå, idet der var kommet ny og bedre asfalt på banen siden sidst. Men han beholdt sin banerekord!
Der var mange udfordringer for Christian Schandorff på Ring Djursland.
Christian Schandorff havde en løbsweekend, hvor der blev kørt ræs om alle pladser. Det blev til en femte-, en sjette- og en syvendeplads, og fælles for alle tre placeringer var, at de blevet hentet fra lavere startplaceringer. Christian elsker at køre ræs under svære betingelser.
”I et af regnvejrsheatene havde jeg en rigtig fin kamp med Niels Ejnar Rytter. Vi kørte rigtig tæt ræs. Fra udgangen af Depotsvinget lå jeg på indersiden af ham hele vejen igennem skoven til vi kom ud på langsiden. Dette kan kun lade sig gøre, når to kørere respekterer hinandens linjer og evner at køre så tæt med fritliggende hjul. Det kunne være dejligt, hvis alle i feltet kunne køre på denne måde og ikke bevidst forsøger at køre andre af,” siger Christian Schandorff
”Det andet heat stillede store krav til dækvalget, fordi vejret skiftede mellem vådt og tørt, så regndækkene var hurtigst i begyndelsen og slicksene hurtigst til sidst. Men alligevel gik det rigtig godt,” fortæller Christian Schandorff. ”Jeg startede som nier og endte på en femteplads, og det synes jeg var meget fint. Jeg lå firer i størstedelen af
løbet, men jeg kørte jo regndæk, og så kom en konkurrent på tørvejrsdæk. Jeg holdt ham bag mig i nogle omgange, men jeg kunne ikke holde ham til sidst.”
”I tredje heat kom jeg godt fra start og fik kørt mig fint op, men da jeg så prøvede at tage fjerde- pladsen fra en anden kører, som ikke levnede mig nok plads på ydersiden han, pressede han mig ud i sandkassen, men jeg kæmpede mig ud på asfalten igen og endte på en sjetteplads, lige bag samme kører, så det synes jeg var godkendt.”
Frederik og Christian Schandorff indtager nu henholdsvis første- og femtepladsen i kampen om Formel Ford-mesterskabet, hvor der endnu resterer to afdelinger.
CF Racing
Læs mere om: Christian SchandorffFrederik SchandorffRing Djursland17/08/14 - Ring Djursland - Formel Ford - DK |