Weekendens hurtigste BMW (Foto: Natascha Theisen)
Det omskiftelige vejr i Oschersleben var med til at sætte scenen for et af de mest spændende DTM-løb nogensinde. I alt tre gange måtte safty-car'en på banen efter et uheld, så feltet igen blev trukket sammen - trods de først seksten biler var inden for et sekund efter kvalifikationen. BMW-chaufføren Marco Wittmann, der startede sæsonen så flot, havde pole-position, da Miguel Molina var blevet snuppet med en ikke reglementeret bagvinge. Desværre havde den gode Marco skøjtede rundt som så mange andre og kom desværre så meget uden for banen at han måtte trække sig helt fra løbet.
Weekendens hurtigste Mercedes (Foto: Natascha Theisen)
I den anden ende af feltet var løbets vinder parkeret. Christian Vietoris startede løbet som seksterner. Men en perfekt strategi gjorde at han efter 44 omgange kom først over målstregen med 0,6 sekund ned til sidste års mester Mike Rockenfeller. Vietoris var den eneste i hele feltet der gennemførste løbet med kun et pitstop. Mike Rockenfeller havde dog helt tydeligt mere fart i bilen og pressede hårdt på. Men en safety-car periode mod slutningen af løbet gjorde at Vietoris beholdt førstepladsen. Bedste BMW-chauffør, på den regnvåde bane, var sidste års mesterskabskompetant Augusto Farfus. Mike Rockenfeller overtager med sin andenplads den samlede føring i mesterskabet.
Weekendens hurtigste Audi (Foto: Natascha Theisen)
Det tredje DTM-løb køres på Hungaroring ved Budapest fra den 30. maj til den 1. juni. Efter resultatet i Oschersleben skal Mercedes-Chufførerne Christian Vietoris, Paul Di Resta og Gary Paffett have 5 kilogram ekstra med om bord og deres mærkekollegaer Vitaly Petrov, Pascal Wehrlein, Daniel Juncadella og Robert Wickens skal have 2,5 kilogram ekstra med. Det var nok ikke lige det Mercedes havde ønsket sig. For selvom de havde succes på den våde bane i Oschersleben, så kan tendensen fra det første løb i Hockenheim blive endnu mere tydelig, hvis ikke de har fået mere farte i Stuttgart-racerne. BMW-bilerne bliver lettere, hvilket betyder at Augusto Farfus og Martin Tomczyk må smide 2,5 kilogram ud af bilen. António Félix da Costa, Bruno Spengler, Maxime Martin, Joey Hand, Marco Wittmann og Timo Glock må smide alle fem kilogram ud af bilen. Audi-bilernes balast forbliver uændret.
En glad Vietoris (Foto: Natascha Theisen)
Kilde: Natascha Theisen Media Office Theisen Michael Nygaard Pedersen |