Vi kender forløbet. Hamilton stormer afsted når starten går, Rosberg bliver efterladt, men via taktik og fornuftige dispositioner er Rosberg i halen på Hamilton på de sidste omgange - men han kommer ikke tæt nok på til at han kan forsøge en overhaling, ikke tæt nok til at det bliver rigtig spændende. I stedet må vi nøjes med forventningen om at det måske bliver spændende.
Der er ikke så meget at sige til det. Mercedes har gjort deres arbejde bedre end alle andre. Der er nogle regler som alle følger, og lige nu er det Mercedes der har fundet ud af hvordan man bedst laver en bil indenfor de rammer. De andre må komme i arbejdstøjet og gøre det ligeså godt, eller bedre. Problemet er bare, at det tager tid at hæve niveauet, specielt i en verden hvor man ikke må teste.
Men samtidig må man også påpege at vi, os, der sidder derhjemme, eller på tilskuerpladserne, måske er blevet snydt lidt. Der var tale om at de nye motorer ville give et vist usikkerhedsmoment i forhold til holdbarheden. I dette, årets femte løb, var der to der udgik. Så chancen for at få mekaniske defekter synes at være liges lav som sidste år.
Kampen om 3. pladsen stod i dag mellem Ricciardo og Bottas. Den blev afgjort ved hjælp af pitstoppene. Mere var der ikke i den prut. Den eneste der overhalede nogen i dag, var Vettel, der efter sit sidste stop sejlede forbi først den ene og så den anden. Og på den måde fik han også manøvreret sin Red Bull forbi Bottas.
Efter de to Mercedes'er, de to Red Bull'er og den enlige Williams, kom de to Ferrari'er. Med Alonso forrest, selvom Kimi Raikkonen egentlig havde tilbragt det meste af eftermiddagen som den forreste af de to. Men en forskel i strategi gjorde at Alonso kunne komme forbi finnen mod slutningen - og det uden de store sværdslag.
På 8. pladsen kom Romain Grosjean, der hentede sæsonens første point til både sig selv og teamet. Det gjorde han foran de to Force India racere, med Perez forrest. Lige uden for pointene finder vi så de to McLaren racere, med Button foran Magnussen. Det er så tredie gang i træk at de henter ingenting.
Hvad også er signifikant er at de fleste af bilerne følges to og to. Det er i den grad konstruktørernes VM der er i fokus i 2014. Det er taktik og teknik der er i fokus. Alt det forkerte. Det der burde kendetegne motorsport er duellen på banen. Den ser vi ikke. Og samtidig er FIA's og Bernie Ecclestone største bekymring at bilerne ikke lyder ordentlig! Og at publikum måske ville blive glade for genindførelse af magnesiumbunde, så der kan ryge gnister af bilerne når bunder skraber mod asfalten.
Næste løb er i Monaco den 25. maj.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya11/05/14 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |