Det lå ikke i kortene, at Dannebrog skulle være repræsenteret i toppen af British GT, der er et af Europas absolut hårdeste mesterskaber i GT-kategorien. Som nybegynder i et svært mesterskab, på baner som man i bedste fald kun har testet et antal omgange på, er det klogt at gå ydmygt til værks.
- Som udgangspunkt skulle weekenden vise os hvor i feltet, vi lå, og give os gode erfaringer med bilens opsætning og vores egne evner bag rattet. Dén del er i hvert fald også opnået, og jeg tror at både vi og teamet er blevet meget klogere efter denne weekend.
Flyt dig, Lotus! (Foto: Gripping Media ApS)
I lørdagens tidtagning, som blev afviklet af to sessioner med 15 minutters kørsel i hver, fik Morten og Aleksander sikret startplaceringer som hhv. 7. og 10. bedste bil i GT4-klassen. Det var dog efter et par timers træning, hvor placeringerne var endnu bedre.
- Bilen har kørt lidt anderledes hele weekenden. Efter sidste testdag er vores bil blevet begrænset en smule for at skabe mest mulig konkurrence i mesterskabet, og det har altså gjort at al opsætning af bilen er forfra.
Morten Dons føler sig allerede hjemme i sin Ginetta G55 GT4 (Foto: Gripping Media ApS)
Søndagen blev brugt til at træne kørerskifte. Dét var en disciplin som var ny for både Morten og Aleksander, men en lille eftermiddags intensiv træning fik det til at glide. Med alle detaljer på plads, var det bare at vente på mandag formiddag og debut i British GT.
Heldigvis havde vejrguderne forbarmet sig over området omkring Oulton Park. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel, og temperaturen sneg sig op omkring 20 grader. Publikum strømmede til banen og var med til at danne en flot ramme om dagens racerløb.
Det første af dagens to løb, begge af en times varighed, startede Morten bag rattet på den 375 hestekræfter stærke Ginetta. Sommerfuglene i maven var til at få øje på inden starten gik, og med et rygte om at årets første løb altid starter med et par bulede biler, var det ikke uden grund.
Starten gik helt perfekt, og Morten kunne indlede jagten på placeringer. Foran ham lå en Lotus Evora GT4, som var kilde til mange frustrationer:
- Lotus’en var hurtigere end Ginettaen når det gik ligeud, men i svingene var jeg meget hurtigere end ham. Desværre for mig gjorde han alt for at jeg ikke skulle komme forbi, så jeg måtte lade ham slippe for ikke at risikere unødige skader på bilen.
Morten kunne efter et 25 minutters stint aflevere bilen til Aleksander Schjerpen, som kørte bilen i mål på en sjetteplads i GT4-klassen. Et godkendt resultat for to debutanter.
Oulton Park er Englands svar på Ring Djursland - bare lidt længere (Foto: Gripping Media ApS)
At Century Motorsport er et dygtigt team med erfarne folk lod sig for alvor mærke, da der kort inde i andet løb opstod en safety car-periode på banen. Aleksander var i bilen, mens pitvinduet (en periode på 10 minutter midt i løbet, hvor kørerskiftet skal foretages, red.) nærmede sig hastigt.
Netop som pitvinduet blev åbnet, kunne Aleksander køre i pit og give bilen videre til Morten på en niendeplads. Et hurtigt og uhyre effektivt pitstop senere kunne Morten køre på banen og efter en omgang være på førstepladsen i klassen.
- Vi var heldige at Aleksander kunne køre i pit på det helt optimale tidspunkt, hvor mange af konkurrenterne måtte i pit en omgang senere. Samtidig var pitstoppet næsten perfekt - faktisk et af dagens hurtigste i hele feltet - så jeg endte med godt 20 sekunders forspring til nærmeste konkurrent.
En debutsejr ville næsten være for godt til at være sandt, så med ti minutter tilbage af løbet kom safety car på banen igen. Dermed var et næsten 30 sekunders forspring reduceret til nul - og med en bil, som ikke havde det optimale setup, var det noget af en udfordring, da løbet blev givet frit med fem minutter tilbage.
- Jeg måtte se mig overhalet af en Aston Martin, som bare kørte meget hurtigere end jeg selv. Derefter gjaldt det bare om at holde andenpladsen i mål, og det lykkedes heldigvis. Jeg ville gerne have set det smil, jeg havde i hjelmen, da jeg kørte over stregen!
- Det er meget mere, end jeg havde turdet håbe på at få med hjem fra Oulton Park. Størstedelen af resultatet ligger i suverænt strategiarbejde fra teamet og et lynhurtigt pitstop, men jeg følte at jeg havde god kontrol med bilen, selvom den ikke kørte optimalt i dag.
Sejrschampagne nydes bedst på denne måde (Foto: Gripping Media ApS)
Teamet udviste stor tilfredshed med indsatsen fra deres skandinaviske kørerduo, og inden løbet på Rockingham om to uger bliver bilen gennemgået fra ende til anden for at få det optimale ud af opsætningen. Morten glæder sig naturligvis meget til at prøve kræfter med næste afdeling af mesterskabet.
- Denne weekend har virkelig været et stort skridt frem mod drømmen om Le Mans. Det er stort at arbejde med så professionelt et team, og samarbejdet med mekanikere, ingeniør og ikke mindst Aleksander har været til topkarakter. Jeg er stolt af resultatet, og jeg ved at det forpligter til de kommende løb!
British GT på TV
TV-kanalen Motors TV sender sammendrag fra British GT-løbet på Oulton Park. Første gang søndag den 27. april kl. 16.20.
Næste løb på Rockingham Circuit køres den 4-5. maj.
www.mortendons.com
Gripping Media ApS Læs mere om: Morten DonsOulton Park21/04/14 - Oulton Park - British GT Championship |