Biltest 06/03/14
|
|
Mazda har succes med deres Kodo designkoncept, og 3'eren er ingen undtagelse fra reglen.
Kodo betyder noget i retning af ”elegant, kraftfuld bevægelse”, og det er faktisk en meget præcis beskrivelse af Mazda3's linier |
Mazda3 (Foto: Ib Trebbien)
Fronten er lang og giver, sammen med de mandelformede forlygter, bilen et sportsligt tilsnit, som understreges af skærmenes blødt svungne linier.
Men Mazda3 har mere at byde på end forførende former. Den er også en særdeles velkørende bil.
Det hele går op i en højere enhed. Den styrer villigt og præcist ind i kurverne, retningsstabiliteten er god, selv ved tyske motorvejshastigheder, og undervognen byder på en godt kompromis mellem sportslighed og komfort.
| | | | | | Mazda3 (Foto: Ib Trebbien) |
Instrumentbordet er delt op i to hovedgrupper. Dels den traditionelle gruppe bag læderrattet med speedometer, omdrejningstæller , triptæller m.m., dels en stor trykfølsom infoskærm, som i testbilen, som blandt andet bød på navigation og mulighed for at checke sin email.
Optimum er lig med højeste udstyrsniveau. Derfor var testbilen til overflod udstyret med et opklappeligt infodisplay i førerens synsfelt. Her kunne man eftervælge mellem en række informationer, som hastighed og navigationsvejledning.
Mens 3'eren byder på fine pladsforhold ved forsæderne, kniber det lidt ved bagsædet, både med hovedhøjden og knæpladsen. Til gengæld rummer bagerummet 364 liter.
Og for mig personligt var den røde farve et stort plus i en grå/sort bilverden, så testbilen får en opadvendt tommel herfra.
Mazda3 (Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta:
|
Model |
Mazda3 Skyaktiv-D 2,2 Optimum |
|
Type |
5-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
2184 ccm dieselmotor, 4 cyl., maks. ydelse 150 hk/ 110 kW ved 4.500 o/m. Maks. drejningsmoment 380 Nm ved 1.800 omdr./min..
|
|
Transmission |
6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
210 kmt |
|
Acc. 0-100 |
8,2 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
24,4 km/l |
|
½ årlig ejerafgift |
Kr. 1.400,- |
|
Pris som testet fra |
Kr. 325.990,- plus levering og ekstraudstyr |
|
|