Forsøget på at gennemføre og vinde det 5.500 kilometer lange Intercontinental Rally fra Almeria i Spanien til Dakar i Senegal blev allerede på løbets anden dag truet af en knækket bagaksel på det danske teams fyrige QT Wildcat 500 DKR. Det var dog ikke nok til at spolere det danske teams ambitiøse stræben efter sejren!
(Foto: Team Glad)
Supportholdets mekanikere Søren Sparvath og Lars Bo Hansen samt en fingerfærdig nordvestafrikansk smed fik den knækkede aksel foret med et tilpasset rør og svejst sammen, så Wildcatten kunne fortsætte mod Dakar.
(Foto: Team Glad)
I de følgende dage har Jacob Glad og Philip Volmer Hansen kvitteret ved at være feltets hurtigste bil i mål på dagsetaperne. Ganske som på løbets første dag.
- Vi skal have indhentet en forsinkelse på godt to timer i forhold til den førende bil, men vi er kun halvvejs til Dakar, så vi fortsætter for fuld fart. Wildcatten er i topform, og med langvarige marchhastigheder på 140-150 km/t har vi indhentet noget af det tabte. Faktisk har topfarten på et tidspunkt været helt oppe på 170 km/t, fastslog Jacob Glad i teamets seneste døgnrapport sendt fra Boujdour i Vestsahara.
(Foto: Team Glad)
Så bortset fra løbets anden dag, da Wildcatten var på nippet til at slå en kolbøtte, men endte med at lande så hårdt med bagenden, at akselrøret revnede netop dér, hvor hjulophæng og affjedring er fikseret, har Team Glad markeret sig som feltets hurtigste bil - og til tider mindre end et minut langsommere end feltets hurtigste motorcyklister.
(Foto: Team Glad)
I de seneste døgn har Wildcat-kørerne haft stort udbytte af såvel deres erfaringer med ekstrem terrænkørsel i Polen som af Philip Volmer Hansens minutiøse forberedelser og sikre navigering.
- I det seneste døgn har vi forceret dybe og vanskeligt passable slugter, den ene efter den anden, men det sparede os for en lang omvej. Nu er vi på vej mod Mauritanien og løbets mest krævende terræn, men i modsætning til løbet i 2013, er vi i år mindre nervøse for at køre i sandklitterne, for vi kan trække på erfaringerne fra i fjor, tilføjer Jacob Glad.
(Foto: Team Glad)
Men der kan ske meget endnu, der er stadig langt til Dakar, men Jacob Glad er mere end nogensinde opsat på at gennemføre og vinde rallyet.
- Jeg har lovet alle en champagnefest, så det skal lykkes, slutter han.
Feltets biler er fortsat kørende, omend flere har haft tekniske problemer, mens nogle af motorcyklisterne har været direkte uheldige. To af de seks danske MC-kørere har været udsat for styrt. Den ene slap med en forstuvet ankel, mens den anden pådrog sig et dobbelt benbrud og måtte bringes til behandling på et nærliggende hospital.
(Foto: Team Glad)
Stillingen ved pausen halvvejs til Dakar
Bortset fra dagen med akselbruddet har Team Glad været hurtigste bil på alle rallyets specialetaper, og det danske hold er - efter den seneste etape frem til Boujdour - nu på en samlet andenplads - 69 minutter efter det førende hold i bilernes klassement.
1. Rainhard Friedl/Pauline Friedl, Østrig, Mitsubishi Pajero Evolution, 21:35:00 timer.
2. Jacob Glad/Philip Volmer Hansen, Danmark, QT Wildcat 500 DKR, 22:44:00 timer.
3. Pavel Rezny/Alexandr Semenov, Tjekkiet, Toyota Land Cruiser 70, 24:09:00 timer.
Følg med under løbene:
http://glad.dk/
http://challengeyourself.dk/
http://challengeyourself.dk/intercontinental-rally-2014/ruten/hvor-er-vi-live/
http://www.intercontinentalrally.com/
Læs mere om: Team Glad |