Kl. 08:41 startede vi på prologen vest for Almeria. Forinden blev det kontrolleret, at at vi - som
alle andre deltagere - havde tændt for vores Spot (GPS Tracker), så både løbsledelsen og alle
derhjemme, hvorend vi er, kan følge os direkte på internettet.
Jacob Glad
Vi kørte nogle få kilometer til Almeria og direkte til færgen, der sejler til Nador i Marokko på det
afrikanske kontinent.
Sejltiden er fem timer over Middelhavet på en meget slidt færge, men vi fik tid til at nyde en
pragtfuld medbragt frokost.
Under sejladsen fik vi tid til såvel GPS træning som gennemgang af kortmateriale og luftfotos.
Vi har set på satelittelefoner og gennemgået fotoudstyr - alle i teamet er nu helt opdateret. Der
blev også tid til en ”laaaang morfar“. :-)
Efter ankomsten gjorde vi klar til at kontrol hos told og hos grænsepoliti. En tung og bureaukratisk
pocess. Der står mange marokkanere på spring for at hjælpe os igennem systemet af stempler
- mod betaling naturligvis. Dette system har sit eget hieraki, da nogle af disse agenter
hurtigere end andre kommer igennem nåleøjet ...
I Nador var dagens opgave at købe et lokalt telefonkort, så vi billigst muligt kan ringe sammen
og sende data hjem. I campen har vi en GSM router, der straks giver os WI-FI forbindelse, såfremt
der ellers er 3G dækning.
Pludselig manglede crewet husly,
så Stausholm fik det gule kort ...
Fra Nador var der 200 km alfarvej til campen i mørke. Da fik vi stor glæde af vores nye Vision Xlampe,
der afgiver et lys med over 15.000 lumen - et fantastisk bredt lyshav. Så tak til N. E.
Ringsted for råd og vejledning.
På halvvejen holdt vi en kaffepause og Stausholm ville da lige kontrollere oppakningen på taget!
Ups! Der manglede tre telte ... FUCK! Stemning blev lidt panisk. Var teltene stjålet eller hvad?
Nej, de var blæst af ”pakæslets“ roofrack! I samme øjeblik kom en marokkansk gut forbi med
det ene telt, som han havde fundet seks kilometer fra kaffestedet. Fantastisk!
Vi søgte og søgte sidenhen, men fandt aldrig de resterende telte.
Ved ankomsten til campen for foden af Atlas-bjergene blev vi mødt af en klar himmel og frisk.
kold bjergluft.
Alt blev taget ned fra taget, og det kunne konstateres at vi uforuden to telte også manglede en
stol. Øv!. Stausholm, der havde pakket tagbagagen, føler et stor ansvar og fik et gult kort af servicefolkene
Søren og Lars.
Vi fik sat telt op, lavet frysetørret mad på Trangia’en og nød en portion spagethi bolognese.
Situationen krævede en ny soveplan: Jacob, Philip og Søren skulle efter planen sove i et dejligt
Hilleberg Keron 4 GT telt. Nu sover Stausholm i apsis, Lars i det eneste tilbageværende 2-sekunders
telt og Peer har rydet bagagerummet i Discovery’en for at sove dér. Så alt er fint. Vi
glædede til den første natten i soveposen.
Kl. 21:30 samlede hele feltet til løbsbriefing og udlevering af koordinaterne til 2. etape.
Derefter var det bare med at krybe i poserne. Det er koldt, men vi har uldundertøj og meget
varmt tøj på plus regnbukser som windbreaker.
Der er orgnaniseret morgenvækning kl. 03:50, for der skal gøres klar til start klokken 08:41 på
en lang transportstrækning og dagens første ”specialstage“ SS1. Klokken 14:41 starter vi på
SS2 og vi forventer at være i mål omkring klokken 16:15
Sommerfuglene flagrer i maven og glæder os vildt til at komme afsted og fyre den af!
Tirsdagens etaper byder på kørsel i bjergene foruden stenørken med muligheder for punkteringer,
og vi slutter i sandet ved Merzouga og Erg Chebbi - verdens støtste vandreklit.
Nu først fem timer i ”køjen“, og så er det op!
Godnat og sov godt
JG Læs mere om: Team GladDansk comeback i afrikansk Dakar-rally |