Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2+ (Foto: Ib Trebbien)
Når jeg samtidig oplevede Touring modellen som mere agil og underholdende, skyldes det dog nok, at jeg denne gang lidt oftere trykkede på Powerknappen i stedet for at blive i ECO mode. Forskellen er markant, men kan også aflæses på forbruget på forbruget.
Sammenholdt med ydelsen byder Auris'en dog også i denne version på en respektabelt brændstoføkonomi, sammenlignet med en tilsvarende konventionel benzindrevet bil.
Infodisplayet byder for øvrigt flere muligheder for at følge med i forbruget
Den trinløse CVT transmission klæder bilen, og kan hurtigt gøre en afhængig, når man først har vænnet sig til dens særlige karakter.
Standardudstyret i denne H2+ model byder også andre gode sager som f.eks. fartpilot, klimaanlæg, multiinformationsdisplay med trykfølsom skærm, smartstart, hvor man blot skal have nøglen i nærheden for at kunne aktivere startknappen, parkeringsassistent og 15” alufælge.
På den baggrund virker en pris på kr. 322.990,- ikke helt urimelig.
Hvis man kan nøjes med basisversionen kan man endda slippe med at lægge kr. 312.990 hos forhandleren.
| | | | | | Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2+ (Foto: Ib Trebbien) |
På det seneste er der dukket nye målinger og beregninger af el-bilers forbrug og Co2 udledning op, som igen sætter spørgsmålstegn ved disse bilers reelle miljøvenlighed. Noget tyder på, at de blot flytter forureningen fra gaderne til kraftværkerne.
Men dette gælder jo ikke hybridbilerne, der selv producerer strømmen, når man slipper speederen. Så der er både økonomiske, praktiske og energimæssige grunde til at vælge en hybrid næste gang. Og her er Toyota Auris Touring Sport en oplagt mulighed.
Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2+ (Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2+ |
|
Type |
5-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
Hybrid: 1798 ccm benzinmotor samt elmotor, 4 cyl., maks. ydelse 136 hk / 100 kW, maks. drejningsmoment 142 Nm ved 4000 omdr./min. |
|
Transmission |
CVT automatisk gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsstang. |
|
Maks. hastighed |
175 kmt |
|
Acc. 0-100 |
13,2 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
25,0 km/l |
|
½ årlig ejerafgift |
Kr. 290,- |
|
Pris som testet (H2+) |
Kr. 322.990,- plus levering og evt. ekstraudstyr |
|
|