Biltest 20/11/13
|
|
Kia cee'd sw er nært beslægtet med Hyundai i30 sw, som jeg testede fornylig, og konklusionen er den samme. Her er igen en gedigen bil med en fornuftig økonomi, og det vil nok tiltale flertallet af køberne. |
(Foto: Ib Trebbien)
De største forskelle ligger i bilernes ydre former. Kia'en har glattere og lidt mere anonyme linier end Huyndai søsteren, men er i bund og grund tegnet ovwer samme læst.
I interiøret har den ene blåt lyst i instrumenterne og den anden rødt. Jeg foretrækker dog Kia'ens instrumentbord design med et stort speedometer i midten og omdrejningstælleren til venstre, da det er lettere at aflæse under de fleste forhold.
Kia har her valgt at satse på en version af 1,6 CRDI motoren med 128 hk, og det klæder bilen, der virker meget harmonisk i sine kraftudfoldelser.
Bagsiden af medaljen er en lidt højere pris, men værd at betale for.
Som i søstermodellen får føreren valget mellem tre indstillinger af servostyringen: komfort, normal og sport, og igen fandt jeg normal indstillingen i bedst samklang med bilen.
Til gengæld glædede jeg mig igen over bilens kurvelys, som i al sin enkelhed er en kreativ måde at udnytte bilens tågelygter på.
Når talen falder på Kia og Hyundai kommer vi ikke udenom garanti'erne. Kia tilbyder fabriksgaranti de første syv år af bilens levetid med en kilometerbegrænsning på 150.000 km, hvor Hyundai's tilbud er fem år uden kilometerbegrænsning.
Er Kia cee'd så bedre end Hyundai i30? Det er en temperamentssag. Jeg kan bedst lide at se på Hyundai'en, men kan bedst lide at køre i Kia'en.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Kia cee'd sw 1,6 CRDI Limited |
|
Type |
5-dørs stationcar, 5 pladser |
Motor |
1582 ccm turboladet dieselmotor, 4 cyl., maks. ydelse 128 hk / 94 kW ved 4.000 o/m. maks. drejningsmoment 260 Nm ved 1.900-2.750 omdr./min. |
Transmission |
6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Multilink |
Maks. hastighed |
185 kmt |
Acc. 0-100 |
11,2 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
23,8 km/l |
½ årlig ejerafgift |
Kr. 1.380,- |
Pris som testet fra |
Kr. 249.999,- plus levering, ex. ekstraudstyr |
|
|