Gennem hele sæsonen har teamet kunne blive ved med at finde yderligere fart i bilen, for weekend der er gået.
Den 6. afdeling af Yokohama 1600 Challenge 2013 var kørt på FDM Jyllandsringen.
Det startede allerede rigtig godt i træningen, hvor Jens kørte et halvt sekund hurtigere end sin hidtil bedste tid, og i kvalifikationen senere samme dag blev der klippet endnu et par tiendedele af tiden. Det gav en startplacering som nummer 12 i det 20 bils store felt.
(Foto: Denner Photo)
"Vi havde lavet nogle setupændringer på bilen, for at undgå alt det hjulspin som har plaget os i år - og det hjalp virkelig meget!, " sagde den glade kører efter kvalifikationen.
"Der hvor jeg taber tiden, er i sektor 1. Sektor 2 og 3 kører jeg næsten identiske tider med de forreste i feltet, så det er jeg meget tilfreds med."
Heat 1 blev en lidt blandet fornøjelse. Der var en del grus på banen fra det forudgående Rallycross heat, så Jens valgte at tage det lidt mere forsigtigt ned mod sving 1. Det kostede et par placeringer, hvor han en overgang røg ned som nummer 16. Han fik sig dog kæmpet flot tilbage og kunne krydse målstregen på 14. pladsen.
Søndag eftermiddag var det tid til heat 2. Det blev til en ok start ned mod sving 1, men der kom lidt ekstra udfordringer rundt på første omgang, da flere biler spandt om ørene på køreren i den blå Peugeot 106 Rallye med nummer 86 på siden. Heldigvis kom Jens igennem al tumulten uden at blive ramt, og var kortvarrigt oppe at snuse til 8. pladsen på 1. omgang. Efter feltet havde stabiliseret sig blev det dog til en god 12. plads, som kunne holdes i mål.
"Alt i alt er jeg tilfreds med weekenden. Jeg har fundet meget mere fart i bilen, så hvis bare jeg får styr på sektor 1, så er jeg overbevist om at jeg også kan blande mig i kampen om top 8 - og så kan alt jo ske."
(Foto: Denner Photo)
Allerede weekenden efter skulle sæsonfinalen køres på Padborg Park.
Efter den gode pointhøst på FDM Jyllandsringen, lå Jens Jensen på en 14. plads i mesterskabet, med en 11. plads som mulighed hvis alt flaskede sig, men heller ikke mange point ned af i tabellen. Så det kunne gå begge veje.
11.25 trillede det 30 bils store felt ud på banen. Teamet havde arbejdet videre på setupet fra sidste gang, og det gav også pote denne weekend. 0,4 sekunder blev klippet af tiden i forhold til kørerens personlig hurtigste omgang på banen, så teamet så frem til kvalifikationen søndag morgen med stor fortrøstning.
Vejrguderne ville dog lege lidt med i kvalifikationen. Hele morgenen havde det været tåget på banen, men solen kom stille og roligt igennem en times tid inden kvalifikationen 9.30. Til stort set alle køreres overraskelse var banen stadig så våd, at der var behov for regnvejrsdæk, mens hovedparten af feltet var kørt ud på tørvejrsdæk - inklusiv Jens.
Derfor blev det til en skøjtetur uden lige rundt på banen, med omgangstider næsten 20 sekunder langsommere end tørvejrstiderne. Mens nogle andre kørere fra de større teams nåede få skiftet til regnvejrsdæk, fortsatte Jens dog rundt på tørvejrsdækkene. Slutresultatet blev 24. startplads, som dog kunne have været forbedret, hvis der ikke var kommet gult flag på banen de sidste par minutter.
(Foto: Denner Photo)
"Efter træningen i går, havde jeg egentlig en god følelse i bilen - men jeg skal da lige love for at alle de følelser bogstavligtal skred ud i svinget. Det var bare helt umuligt at køre derude på tørvejrsdæk. På første flyvende omgang bremsede jeg 50 meter før end jeg plejer for enden af langsiden, og var lige ved at flyve ud i sandkassen, inden at jeg fik bilen stoppet igen. Men så må vi jo bare i gang med at overhale i løbet," sagde den lettere iriteret kører efter kvalifikationen.
Søndag middag gik starten på heat 1, og det blev til en rigtig god første omgang for Jens. Efter første omgang var han oppe på 21. pladsen, hvorefter han stille og roligt arbejdede sig gennem feltet til en slutposition som 16'er. Så helt igennem et godkendt heat, når man tager højde for startplaceringen som 24'er.
16.25 havde Yokohama 1600 Challenge fået æren af at lukke den Danske asfaltbanesæson ned med årets sidste heat.
Ligeså godt 1. omgang gik i heat 1, ligeså skidt gik det i heat 2. 4 placeringer blev tabt, og yderligere 1 forsvandt omgangen efter. Løbet blev neutraliseret i 3 omgange af Safety Car pga. 2 konkurrenters afkørsel, og herefter gik jagten ind på at forbedre placeringen.
Jens blev dog presset hårdt bagfra af en anden kører, så det tog fokus væk fra at angribe til i stedet for at forsvare positionen. Over de næste 5 omgange var der heftig kamp omkring 19. pladsen, som heldigvis endte med Jens som sejrsherre. På løbets sidste omgang var Jens ved at hente de forankørende igen, men Safety Car'en havde lige tage de omgange fra ham, som han ellers godt kunne have brugt til yderligere avancement.
(Foto: Denner Photo)
Derfor blev sidste løbsweekend årets dårligste resultatmæssigt. Slutplaceringen i mesterskabet blev en lidt skuffende 15. plads. Selvom der pointmæssigt var et stykke til top 10, krævede det faktisk kun i gennemsnit 9 point mere pr. løbsweekend, for at kunne følge med. Og da der er 28 at køre om i hvert heat, er det langt fra en umulig opgave at finde i 2014.
"Det var selvfølgelig en lidt skidt afslutning på sæsonen, men jeg vælger alligevel at se på 2013 fra den positive side. Jeg har fundet utrolig meget fart i løbet af sæsonen. Jeg har lige været oppe at snuse på top 10 et par gange, og hvis bare man kan komme i top 8 i løb 1, så kan alting ske i løb 2. Jeg ved hvad jeg skal fokusere på, og hvor jeg taber tiden ude på banerne, så jeg er rigtig fortrøstningsfuld for 2014."
"I år har jeg fundet minimum 1 sekund på FDM Jyllandsringen og Padborg Park fra første til tredje løb på de respektive baner, og hvis jeg kan finde yderligere et halvt sekund, så er jeg for alvor med der, hvor gassen brænder."
Nu går jagten ind på at få budgettet på plads til en fuld sæson i 2014. Jeg fortsætter i min blå Peugeot 106 Rallye endnu en sæson, da jeg er ved at føle mig rigtig godt tilpas i den, og er ved at have fundet opsætningen til alle banerne," slutter den tilfredse kører.
Teamet vil gerne takke de samarbejdspartnere som har støttet teamet i 2013, men også sende en tak til alle de andre kørere i klassen for godt og fair ræs, og en hjælpende hånd med det tekniske i ny og næ.
Vi glæder os allerede til at se jer allesammen igen på banen i april/maj 2014.
Jensen Racing
JJ Media
Læs mere om: Padborg Park06/10/13 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM |