(Foto: Ib Trebbien)
De store forhold har givet plads til en ekstra sæderække, så der nu er plads til syv personer i de vedudstyrede kabine. Det kræver dog en vis adræthed, at komme ind på den bageste sæderække, og passagererne på anden række må ofre lidt af deres gode benplads, hvis tredje række også skal have plads til fødderne.
De diminutive sideruder ved tredje række antyder da også, at rækken nok mere er tænkt som et ekstra alternativ end til daglig persontransport. De fleste vil utvivlsomt mest bruge bilen som en 5 sæders med god bagageplads.
Hyundai tilbyder kun Santa Fe med én motoroption, en firecylindret turbodiesel. Den yder 197 hk og har et moment på ikke mindre end 436 Nm, så der er masser af kræfter, både til kvikke accelerationer og seje træk, selv om Santa Fe’ens egenvægt nærmer sig de to tons.
Motoren trækker jævnt helt nede fra, men det gode indtryk skæmmes lidt af en rå motorlyd ved lave omdrejninger, som står i kontrast til bilens ellers ganske luksuriøse fremtoning.
Testbilen var udrustet med en velfungerende 6-trins aut. gearkasse, som sendte kræfterne videre til firehjulstrækket.
Santa Fe’ens bevægelser ved frisk kurvekørsel og hård opbremsning på tør asfalt afslører et tyngdepunkt over gennemsnittet, men samtidig antyder frihøjden – ca. 20 cm - at bilen primært er tænkt som en landevejscruiser med mulighed for afstikkere til skovveje og let terræn.
At i alt er Santa Fe er en ganske vellykket SUV.
I Premium udgaven med Deluxepakke som testbilen koster den kr. 779.995,- eksklusiv metallak og levering, men priserne starter ved kr. 659.995,- for laveste udstyrsniveau, og selv om jeg ikke vil gå så vidt at kalde biler i denne prisklasse billige, virker det faktisk særdeles rimeligt i sammenligning med de direkte konkurrenter.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi aut. Premium |
|
Type |
5-dørs SUV, 7 pladser |
|
Motor |
2199 ccm dieselmotor, 4 cyl., maks. ydelse 197 hk / 145 kW ved 3.800 o/m. Maks. drejningsmoment 436 Nm ved 1.800-2.500 omdr./min.. |
|
Transmission |
6-trins automatisk gearkasse, firehjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
190 kmt |
|
Acc. 0-100 |
10,1 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
14,9 km/l |
|
½ årlig ejerafgift |
Kr. 3650,- |
|
Pris som testet |
Kr. 779.995,- plus levering og evt. metallak |
|
|