Den næstsidste afdeling af det officielle DIF Danmarksmesterskab blev kørt på den Midtjyske bane under ideelle solrige og tørre forhold.
Før weekenden havde Nicolai Nielsen en føring i mesterskabet på blot 6 point ned til Morten Jespersen, mens Steffen Petersen og Dennis Bannergård indtog de efterfølgende pladser.
Også i Rookie- og Oldboysmesterskaberne var der stor spænding forud for weekenden, med Karsten Olsen foran Nicolai Nielsen og Nicki E. Kristensen i mesterskabet for nye asfaltbanekørere, mens Henrik Sørensen lå foran Michael Scharstein i mesterskabet for kørere over 45 år, med kun få points afstand imellem dem.
Poul Busk havde god fart i bilen lige fra første omgang. Her tæt forfulgt af Søren Lyck (Foto: Denner Photo)
Nicolai Nielsen lå, som han har haft for vane ved samtlige løb i denne sæson, ud med at sætte hurtigste tid i træningen lørdag formiddag. Og det på trods af at han havde maksimum succesballast med på hele 100kg. Dennis Bannergård så ud til at have fået løst problemerne med motoren og indtog 2. pladsen foran Nicki E. Kristensen, som endelig havde fået god fart i den hvide Suzuki Swift Sport med nummer 31 på siden.
Tingene forløb dog langtfra smertefrit for alle. Carsten Lorenzen var uheldig at have et par småspin på banen pga. kolde bagdæk, men han kunne dog fortsætte træningen uden videre. Værre var det for Søren H. Lauridsen som blev nødt til at undvige et af de ovennævte spin, og derved endte i sandkassen, og måtte trækkes fri.
Allerværst gik det dog for Jonas Lynge, som efter kun 4 gange måtte trækkes i pit, da motoren i hans Peugeot 207 havde givet op. Det betød desværre at vi ikke så mere til ham resten af weekenden, og teamet er i øjeblikket i gang med at vurdere, om at det muligt at nå at komme på banen næste weekend, eller om de må holde en tidlig vinterferie.
Søren H. Lauridsen var uheldig at blive ramt af andres uheld i både træningen og heat 2. Vi håber at han når at blive klar til weekenden i Padborg. (Foto: Denner Photo)
Lørdag middag var det tid til kvalifikationen. Solen skinnede smukt ned over banen, da bilerne trillede på banen. På trods af succesballasten satte Nicolai Nielsen den hurtigste kvalifikationstid allerede på sin 2. omgang. En tid som efterfølgende skulle vise sig at være god nok i sig selv til at give Pole Position. Teamet valgte alligevel at sætte 1 tid mere, for at være helt sikker. Nicolai endte med at være 0,5 sekunder hurtigere end Dennis Bannergård, som til gengæld var tæt forfulgt af Tue Nielsen, med kun 0,005 sekunders forskel på de 2! På 4. pladsen kom Nicki E. Kristensen, som fortsatte de gode takter fra træningen, efterfulgt af Steffen Petersen og dernæst Kasper Nybo, som virkelig havde fået fart i hans hvide Suzuki Swift Sport med nummer 53 på siden.
Søndag middag skulle dagens første heat med de 20 startende biler køres. Nicolai Nielsen, i den lille blå VW Lupo GTI med nummer 48 på siden, kom godt fra start. Han blev dog presset hårdt af Dennis Bannergård rundt i sving 1 og 2, inden at Bannergård kunne trække sig forbi på ydersiden ned af publikumslangsiden, og dernæst bremse sig forbi i sving 3. Senere på samme omgang lykkedes det også Tue Nielsen at kører sig forbi Nicolai.
Tue Nielsen havde dog godt fat i Dennis Bannergård, da den sidstnævnte var så uheldig endnu engang at få problemer med manglende motorkraft, at på 6. omgang, og i førerposition, måtte se den ene konkurrent efter den anden passere. Men han kunne stadig redde en godt pointgivende 4. plads hjem i mål.
Starten på heat 1, med Nicolai Nielsen foran Dennis Bannergård og Tue Nielsen med Nicki E. Kristensen i ydersporet. (Foto: Denner Photo)
Tue Nielsen kunne herefter køre hans første sejr i Yokohama 1600 Challenge i hus, tæt forfulgt af Nicolai Nielsen og Steffen Petersen.
Løbets nok flotteste avancement stod Morten Christensen for, i den blå Peugeot 207 med nummer 12 på siden, kørte han sig fra 13. startposition helt op på 5. pladsen, og satte undervejs løbets hurtigste omgang.
Den 4. titelkandidat, Morten Jespersen, havde det svært med de 100kg succesballast, men det lykkedes ham at køre sig 2 pladser frem fra 9. til 7. pladsen, som derved gav 2. startposition til løb 2.
Podiet i løb 1 – Tue Nielsen foran Nicolai Nielsen og Steffen Petersen. (Foto: Denner Photo)
I Oldboysmesterskabet havde Michael Scharstein og Henrik Sørensen en tæt kamp på banen, med førstnævnte som sejrsherre. Rudi Larsen tog sig af 3. pladsen foran Jimmy Bob Søgaard Jensen, som endelig gennemførte et heat i denne sæson, og sæsondebutanten Poul Busk. Søren H. Lauridsen var uheldig at få problemer med koblingen, så han kun kunne køre i 3. gear, og derved kom i mål som sidste mand, men fik alligevel 3 point skrabt hjem i det mesterskab.
Kampen i Rookiemesterskabet blev vundet af Nicolai Nielsen, mens Nicki E. Kristensen med en generel 6. plads kunne tage sig af 2. pladsen foran Karsten Olsen på en generel 9. plads.
Kasper Nybo havde vundet Pole Position til løb 2, som skulle køres søndag eftermiddag. Det skulle dog blive en yderst turbulent første omgang af løbet. Allerede inden første sving lykkedes det Nicki E. Kristensen og Morten Jespersen at komme forbi ham, hvorefter Jespersen bremsede sig forbi Kristensen for enden af publikumslangsiden.
På vej ud af Hesteskoen brød kaos ud. Først tabte Kasper Nybo bagenden og gik på tværs af banen. Nicolai Nielsen nåede lige at undvige udover græsset den ene vej, mens Michael Blom spandt i forsøget på at undvige Nybo den anden vej. Søren H. Lauridsen snurrede rundt i forsøget på at undgå de 2. Bagfrakommende Brian Jakobsen løb tør for muligheder for at undvige, og ramte Lauridsens baghjul, så begge måtte udgå med henholdsvis frontskade/utæt køler, og et bøjet baghjulsophæng. Kasper Nybo kom i gang igen, og gennemførte men sluttede desværre løbet på sidstepladsen.
Kasper Nybo var måske søndagens mest uheldige mand – men også heldig at kunne køre løbet til slut. (Foto: Denner Photo)
Oppe foran fik Morten Jespersen skabt et lille hul til forfølgerne, mens Morten Christensen igen viste rigtig god fart, og fik sig kørt op på 2. pladsen. Uheldigvis ramte de 2 hinanden ude på det nye banestykke. En forseelse dommeren takserede til en strafbane til Christensen. Efterfølgende såede videooptagelser dog tvivl om den straf, men da det var en faktadom, kunne løbsledelsen ikke ændre på den. Men straf eller ej – enhver sejrsmulighed var desværre allerede forduftet for de 2, som faldt tilbage på 6. og 9. pladsen.
Tue Nielsen viste, at han virkelig havde fundet det rigtige setup på Citroen Saxo VTS’eren, og kørte sig fra 8. startposition i føring, efter at have overhalet Nicki E. Kristensen på 7. omgang. Steffen Petersen fulgte dog tæt efter, og snuppede 2. pladsen på samme omgang.
De 3 kørte over målstregen i rækkefølgen: Nielsen, Petersen og Kristensen, mens Nicolai Nielsen fik sig kørt op på 4. pladsen.
Det var en utrolig flot præstation af Tue Nielsen, ved at tage en dobbeltsejr i Yokohama 1600 Challenge. Bilen er en Citroen Saxo VTS fra 1998, som tidligere har kørt Saxo Cup, så den er ved at have nogle år på bagen, og kører endda uden ABS bremser. Det var første gang siden 2009 at en Citroen Saxo har vundet et heat i klassen, og ingen har nogensinde taget en dobbeltsejr med den bilmodel i Yokohama 1600 Challenge før!
Nicki E. Kristensen havde årets hidtil bedste weekend. (Foto: Denner Photo)
Michael Scharstein tog med den generelle 5. plads sejren i Oldboysmesterskabet foran Henrik Sørensen og Rudi Larsen. De 2 sidstnævnte var utrolig heldige, i det hele taget at kunne gennemføre løbet. Umildbart efter starten, på vej ned mod første sving, flettede de 2 hjul, og Larsen blev sendt på tværs af banen, mens Sørensen havde kurs mod autoværnet. Heldigvis blev de hverken ramt eller ramte noget, så de kunne fortsætte løbet og slutte henholdsvis 9’er og 11’er.
Med hans første generelle podieplads i Yokohama 1600 Challenge, tog Nicki E. Kristensen også sejren i Rookiemesterskabet foran Nicolai Nielsen, og Karsten Olsen. Et resultat der gjorde, at der nu kun er 4 point imellem Olsen og Nielsen, mens der fortsat er 5 point mellem Nielsen og Kristensen i mesterskabet. Søren Lyck og Carsten Lorenzen samlede gode point til kontoen, og begyndte langsomt at puste Jonas Lynge i nakken, i kampen om 4. pladsen.
I Oldboysmesterskabet betød Michael Scharsteins 3 sejr i træk, at Henrik Sørensens føring nu er nede på kun 2 point. Rudi Larsen fik med to 3. pladser kæmpet sig op på 3. pladsen i mesterskabet, mens Søren H. Lauridsen nærmede sig Jesper Bendsen i kampen om 4. pladsen, men heller ikke langt bag Larsen.
Henrik Sørensen havde også håbet på at vise denne side af bilen til Michael Scharstein i løbene – men Sørensen fører dog stadig i Oldboysmesterskabet. (Foto: Denner Photo)
I det generelle Yokohama 1600 Challenge mesterskab udbyggede Nicolai Nielsen føringen til 15 point ned til Steffen Petersen på 2. pladsen, og med Morten Jespersen på 3. pladsen. Dennis Bannergårds problemer fortsatte i heat 2, hvor han allerede på 2. omgang måtte udgå med defekt gearkasse. Derfor må den tidligere mesterskabsførende Nordsjællænder vinke farvel til muligheden for at blive Danmarksmester i 2013. Til gengæld er der stadig muligheder for at køre en medalje hjem, men så skal alting flaske sig til finaleløbet den kommende weekend.
Tue Nielsen fik, med dobbeltsejren, kæmpet sig helt frem på 6. pladsen i mesterskabet, og med kun 17 point til Bannergård på 4. pladsen, kan meget nå at ske endnu.
Tæt kamp helt til målflaget i heat 2 mellem Tue Nielsen, Steffen Petersen, Nicki E. Kristensen og Nicolai Nielsen. (Foto: Denner Photo)
Sæsonens 2 dårligste heats skal dog smides væk, så det kan give nogle små forskydninger i den generelle mesterskabsstilling, mens alle heats er tællende i Rookie- eller Oldboysmesterskaberne.
27 biler er i skrivende stund tilmeldt Padborg Finale løbet som køres 5.-.6. oktober på Padborg Park. Udover de sædvanlige kendinge kommer der et par interessante, nye kørere. 22 årige Kenneth Jerkel har lejet en Peugeot 106 GTI og får hans asfaltbanedebut, efter at have kørt gokart i flere år.
En ny Petersen kommer også på banen, nemlig Ole Petersen. Ole er lillebror til Steffen Petersen, og han stiller op i en Suzuki Swift Sport identisk med storebrorens.
Nicolai Nielsen har fået et godt forspring i det generelle mesterskab – men kan han også hente Rookiemesterskabet hjem? (Foto: Denner Photo)
Derudover får Benny Rasmussen, Jacob Ommen og Jakob Juhl sæsondebut i henholdvis en Suzuki Swift Sport, Peugeot 206 og en Renault Clio.
Tue Nielsen bliver tungeste mand med hensyn til succesballast, da dobbeltsejren og pointhøsten giver maximum 100 kg. Steffen Petersen skal have 90 kg med og Nicolai Nielsen 80 kg. Dennis Bannergård og Morten Jespersen 40 kg hver. Resten af kørerne skal have 10, 20 eller 30 kg med – på nær Søren Lyck, Carsten Lorenzen, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Leif Juhl, som endnu ikke har krydset 50 point, og derved undgår pointballast samt debutantballast.
Brian Jakobsens Toyota var desværre ikke 112 % iorden efter heat 2. Men den er klar igen til den kommende weekend. (Foto: Denner Photo)
Den endelige tidsplan er desværre ikke kommet endnu, men hold øje med klassens Facebook side, hvor tidsplanen vil blive lagt ud, ligeså snart at vi har den.
Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge
JJ Media
Læs mere om: Padborg Park29/09/13 - Jyllandsringen - 1600 Challenge - DM06/10/13 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM |