Biltest 12/09/13
|
|
Jeg elsker åbne biler. Jeg har selv været den lykkelige ejer af flere af slagsen, har nydt biltypens fordele og har levet med ulemperne.
Samtidig var jeg meget begejstret for Citroën DS3 THP, da jeg testede den første gang for snart tre år siden. Så det var med både forventning og spænding, at jeg tog plads i den nye Citroën DS3 Cabrio THP 155.
|
(Foto: Ib Trebbien)
”En åben bil, som egner sig perfekt til det omskiftelge danske vejr” skriver Citroën i en pressemeddelelse. Det er en påstand, som jeg kan tilslutte mig. Trods omskifteligt dansk sensommervejr under testen, nåede jeg at køre med åbent tag hver eneste dag. Ikke altid hele dagen og ikke altid helt åbent, men afpasset efter de aktuelle vejrforhold.
Man har valgt en løsning med et motoriseret foldetag, som kan åbnes eller lukkes som et elektrisk soltag og ved hastigheder op til 120 kmt. Man kan således åbne det præcist så meget, som vejret tillader eller man føler behov for.
Elmotoren stopper automatisk, når taget er foldet hen til tagspoileren, men hvis man trykker igen lægges bagruden ned og kalechen sænkes yderligere et stykke.
Fordelen ved dette er, at den vindbuldren, der kan forekomme ved hastigheder over 110 kmt, reduceres. Ulempen er, at kalechen nu fylder stort set hele det område, hvor bagruden normalt sikrer udsyn bagud, så man skal bruge sidespejlene flittigt.
Overraskende nok er cabrio’en, trods de forstærkninger en åben bil kræves for at bevare samme karosseristivhed som en lukket, kun 25 kg tungere end den lukkede version. Citroën designere har løst opgaven ved at tilføje forstærkninger omkring bagagerummet.
Prisen for dette er en bagagerumsåbning på størrelse med de skabeloner, man ser i lufthavne til at måle håndbagage, så større tasker og lignende bør stuves via sidedørene.
Bortset fra de nævnte designmæssige forskelle er DS3 Carbio’en stort set identisk med den lukkede version. Set i profil kan det være svært at skelne de to versioner fra hinanden, og de yder praktisk taget det samme, når det kommer til acceleration og topfart, og så er brændstoføkonomi endda blevet bedre siden sidst.
Køreegenskaberne er stadig både underholdende og inspirerende.
Merprisen for stoftaget i forhold til et fast ståltag er godt 40.000 kr., uanset om man vælger en VTi 82 version i Design udstyrsniveau til kr. 219.990 eller topmodellen THP 155 i Sport udstyrniveau, som testbilen til kr. 335.990. Så med mindre, man har et behov for ofte at medbringe store tasker eller lignende, er Cabrio’en bestemt en overvejelse værd.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta:
|
Model |
Citroën DS3 Cabrio THP 155 Sport |
|
Type |
2-dørs cabriolet |
Motor |
1598 ccm benzinmotor med turbolader, 4 cyl., 156 hk / 111 kW ved 6000 o/m, 240 Nm ved 1400-4000 o/m |
Transmission |
6 trins manuel gearkassse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Compoundaksel |
Maks. hastighed |
212 kmt |
Acc. 0-100 |
7,4 sek. |
|
Forbrug v. blandet kørsel |
16,9 km/l |
½ årlig grøn afgift |
Kr. 830,- |
Pris |
Kr. 335.990,- plus levering |
|
Testet og fotograferet af Ib Trebbien
|