Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Endurance Championship

Er Toyota klar til at kæmpe om sejren?

FIA WEC 
28/08/13 

World Endurance ChampionshipToyota Racing prøver på at løfte sig fra støvet efter en pause på 10 uger siden Le Mans. Ingen kan være i tvivl om at den indsats som Toyota har budt ind med for konkurrere med Audi har være mere end skuffende.
 

I den kommende weekend køres årets 4. Afdeling af FIA World Endurance Championship og denne gang går det løs i Brasilien. Toyota kommer kun til start med én bil i de resterende løb i 2013 sæsonen.


Anthony Davidson, Sébastien Buemi og Stéphane Sarrazin
(Foto: Toyota motorsport)

Vi kommer til at se TOYOTA Racing TS030 HYBRID med nummer 8 køre dette løb, med Anthony Davidson, Sébastien Buemi og Stéphane Sarrazin. Der er slet ikke nogen tvivl om at det er et stærkt kørerteam, men er bilen hurtig nok til at udfordre Audi ?

Interlagos banen gemmer på gode minder for TOYOTA Racing. Det var her teamet fik deres første sejr med TS030 ved FIA WEC løbet i 2012. Desværre har 2013 sæsonen foreløbig ikke vist at Toyota racing er i nærheden af den race performance som Audi kan præstere.


Skal sejren fra 2012 gentages?
(Foto: Toyota motorsport)

Toyota siger at de har brugt sommer pausen til at opdatere deres TS030 HYBRID og dermed har de stadig det mål, at løbet skal vindes.

Kan Toyota overhovedet komme i nærheden af en sejr på Interlagos? Set ud fra den første del af sæsonen er det hurtige svar, Nej. Dog er der selvfølgeligt lige et par ting som kan gøre en forskel, som måske kan bringe dem tættere på sejre.

Ved flere lejligheder på Le Mans, blandt andet under warm-up og i starten af løbet, så man en Toyota 030 der mere end kunne køre lige op med Audi. Her kørte Toyota helt tydeligt på et alternativt motorstyrings-program, men de brugte det kun i korte perioder.

Spørgsmålet er om Toyota vil benytte det alternativt motorstyrings-program på Interlagos? Og spørgsmålet er hvilke ulemper dette giver dem, siden de ikke brugte det hele vejen? Vi kunne gætte på at det er voldsomt benzinkrævende at følge med Audi, og dermed er deres gevinst med færre pitstop jo elimineret.

Jeg er spændt på om Toyota har fundet den gyldne middelvej imellem performance og benzin forbrug til 6 timers løbet på Interlagos, for hvis dette sker kunne dette racerløb blive præcis så spændende som vi kunne håbe på.


The Ultimate Endurance Race

Vejgaard

Læs mere om:
  • Interlagos
  • 01/09/13 - Interlagos - FIA WEC - FIA VM
  •