- Alt tegner til et rally med intens sekundfight, oplyser løbsleder Bjarne Sørensen. – DM-premieren 2013 bød på snekaos i Nordtyskland, hvor rallyteamene havde store problemer med at nå hjem over målstregen. I det netop afviklede DM-rally omkring Juelsminde fik mange i TOP TI tekniske problemer, og måtte derfor udgå eller blev sat tilbage i generalklassementet. Alle er derfor sultne efter at score placeringspoints til DM-stillingen, idet ingen er stukket af og konkurrencen er derfor yderst jævnbyrdig.
MNJ’eren Max Christensen deltog i Juelsminde sammen med sin nye co-driver: Preben Jensen. Inden DM 2 lå nordjyderne på en andenplads i Division A (4WD turbo) med deres hurtige Subaru Impreza WRX.
Max Christensen og Preben Jensen fik motorproblemer i Juelsminde, og måtte derfor udgå med manglende olietryk. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- På den tredje hastighedsprøve begyndte motoren at sætte ud, oplyser Max Christensen. – Samtidig stod der stikflammer ud af udstødningen, hvorefter olietrykket begyndte at forsvinde. Indmaden i motoren skal derfor have en grundig gennemgang inden Ecoteck Rally Himmerland. Vi vil jo helst toppræstere på hjemmebane.
- Rallycentrum er placeret på Hobro's sydlige havnefront, fortsætter Bjarne Sørensen. – Her er der god pitplads til rallyteamene, og publikum får derfor fine muligheder for at kikke på de til tider intense mekaniker-aktiviteter.
Til trods for manglende servostyring scorede Morten Karl og Finn Thomsen en andenplads generelt i Juelsminde-rallyet. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Netop mekanikerne fik sved på panden hos Morten Karl og Finn Thomsen i Protech Motorsport omkring Juelsminde. Efter flere års rallycølibat er nordjyderne tilbage i DM-serien med deres BMW M3 Compact Maxi.
- Tidligt i rallyet forsvandt servostyringen i rallybilen, forklarer Kristian Karl. - I første omgang fyldte vi noget ekstra servo-olie på, men midtvejs i rallyet måtte vi i gang med at udskifte servopumpe-systemet. Dette nåede vi heldigvis uden at blive tidsstraffet. På hastighedsprøverne kæmper vi om brøkdele af sekunder i hvert eneste sving. Derfor skal kursen helst være fuldt optimal i allerførste hug, når de 281 HK aktiveres på baghjulene.
Der er fokus på Morten Karl og Finn Thomsen inden Ecoteck Rally Himmerland 2013. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Servostyringen vendte tilbage, og MNJ-rallyparret kørte sig frem til en imponerende andenplads generelt samt en sikker sejr i Division B (Tunet 2WD).
- Ved DM-premieren i Nordtyskland valgte vi selv at stoppe under de ekstreme vejrforhold, supplerer Finn Thomsen. - Derved vinkede vi naturligvis farvel til nogle rare DM-placeringspoint, men det var simpelt hen BAMBI PÅ GLATIS. I en blanding af sne, is samt en smule asfalt blev rallybilen til en ukontrollabel fartraket, hvor vi sad fast i snedriverne.
Også Christian K. Jensen og Freddy Pedersen fik servoproblemer omkring Juelsminde, men har svoret revanche i Himmerland med deres Peugeot 207 Super 2000. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Som noget nyt vil der fredag aften blive afviklet shake down i Ecoteck Rally Himmerland 2013. Dette foregår på Rally Cross-rundbanen i Nysum, hvor rallyteamene får mulighed for de sidste og afgørende finjusteringer.
ECOTECK Rally Himmerland 2013 Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Hobro15/06/13 - Hobro - DM Rally - DASU mesterskab |