Karsten startede med at køre folkeræs i 1996, hvor han deltog på grusbanerne rundt i Danmark.
I 1999 valgte han dog at tage en pause som aktiv kører, og i stedet blev han racermekaniker hos Valvoline DTC Racing Team, som havde Jørgen Weinreich og Michel Nykjær som kørere.
Efter 2 sæsoner savnede han dog folkeræs så meget, at han valgte at stoppe hos DTC teamet og vende tilbage som aktiv kører.
Karsten Olsen (Foto: O-Motorsport)
I 2006 og en hel del biler på samvittigheden senere, var hammer og koben slidt op. Det var tid til, at finde nye udfodringer. Valget faldt ikke overraskende på Rallycross. Der blev investeret i en tidligere Gr.N baneracer: En Honda Civic 1.6 vtec fra 1992. Vinteren blev brugt til, at tilpasse bilen til det nye Gr.N Rallycross reglement, og han var spændt på at se, om talentet og evnerne kunne række til, at følge med de skrappe drenge i dansk Rallycross.
2006 gik på at lære så meget som muligt, og det stod det hurtigt klart at 2007 ville blive et rigtig godt år. Det endte også med en flot samlet 4. plads i DM i hans kun 2. år i Rallycross sporten.
2008 skulle kun blive endnu bedere med en samlet 2. plads i Danmarksmesterskabet.
2009 valgte teamet dog at tage en pause, og i stedet fokusere på at komme tilbage endnu stærkere i 2010. Det blev dog til en enkelt start i folkeræs, hvor han kom A-finalen ved 3 dags løbet i Sæby.
Karsten Olsen havde købt en Honda Civic vti som netop havde vundet Danmarksmesterskabet med Søren Lyck, så forventningerne til 2010 var høje.
Karsten Olsen (Foto: O-Motorsport)
Det blev til en rigtig god 2010 sæson, men desværre rakte det kun til DM bronze, som dog blev forbedret til DM sølv i 2011.
2012 tog O-Motorsport igen en pause fra sporten, og hjalp i stedet Søren Lyck som mekaniker ved dennes sæson på grusbanerne.
2013 er målet dog rettet ind på noget helt nyt. Efter 5 gode sæsoner i rallycross, har Karsten valgt at skifte til rent asfaltbaneløb i Yokohama 1600 Challenge.
Teamet har købt en tidligere løbsvindende Peugeot 207 og har gennem vinteren malet og klargjort den, så den er helt klar til sæsonstarten på Ring Djursland 20.-21. april.
”Jeg har lige siden jeg satte mine ben på Jyllandsringen i 1986, haft et brændende ønske om selv en dag, at holde der på startgridden, og opleve suset fra publikumslangsiden, og i den larmende stilhed, vente på starterens 30 sek.skilt,” siger Karsten Olsen og tilføjer
”Jeg ser ligeledes frem til, at give officials og alle de frivillige omkring løbene noget posivtiv feedback samt et smil, og tak fordi de har gjort det muligt for mig, at køre motorløb. Jeg ved hvor meget det betyder, da jeg selv igennem en årrække har haft mit virke som flagofficials.”
Teamet har købt en tidligere løbsvindende Peugeot 207 (Foto: O-Motorsport)
Teamet kommer til at dele telt med føromtalte Søren Lyck, da de siden 2010 har delt teltdug ved Rallycross arrangementerne.
Målet for 2013 er at gøre en positiv figur på, og udenfor banerne, og give teamets sponsorer noget god underholdning for pengene. Det skal ikke være nogen hemmelighed at Karsten går med et mål om, når han har kørt et par weekender og lært omkring asfaltbanesport, at kæmpe med i top 8 i løbene – og sidst på sæsonen forhåbentlig kunne tage et podie eller 2. Ydermere er han tilmeldt rookie-mesterskabet, som helt sikkert også bliver en tæt kamp med konkurrenterne – og bl.a. teltkammeraten Søren Lyck.
Karsten Olsen får startnummer 9 i Yokohama 1600 Challenge 2013.
Jens Jensen
Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge Læs mere om: Karsten Olsen |