Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1 - test

Barcelona test - Torsdag

Formel 1
Test 

28/02/13 

Den tredje og sidste test i Barcelona, startede som den forrige sluttede - i regn. Det gav kun en enkel time, den sidste, på slicks. Resten af dagen blev kørt med regndæk og intermediates. Det kan dog være en god erfaring, da Pirelli har ændret deres "våde dæk" til den kommende sæson.
 

Det lykkedes dog at få kørt en del omgange mellem bygerne, og få afprøvet aerodynamik og der blev indstillet hvad der indstilles kunne, og lidt til, og testet dagen lang.

Mark Webber kørte dagens hurtigste tid ved testen, og 90 omgange i alt, selv om det ikke var tider var det vigtigste for Red Bull, eller nogen af de andre teams.
"Det var en tung omgang, med en kraftig vind, og specielt en kraftig medvind ved sving et, "sagde Mark Webber. "Og så var der endda andre strækninger hvor vinden bragte støv ind over banen, hvilket sammen med regnen gav en meget fedtet kørebane. Vi fik kun gennemført en times kørsel sidst på dagen, under mere stabile omstændigheder. Vi fik muligheden for at køre med slick sidst på dagen, og det gik faktisk helt fint. Vi mangler mange test endnu, men vi nåede hvad vi kunne under de omstændigheder der nu engang var."
Race ingeniør Andy Damerum udtalte at de var ret tilfredse med dagens resultater, specielt efter den start de fik på testene. "Det havde regnet natten før, og banen var ret våd i morges. Det tvang os selvfølgeligt til at tilpasse vores kørsels planer en smule, men vi fik kørt en masse kilometer på full wets, hvilket vi ikke havde mulighed for sidste uge. Men ellers blev det mest til arbejde med mekanikken og opsætninger. Alt i alt en god dag, og så må vi se hvad vejret bringer os i morgen, hvor det er Sebastians tur."


(Foto: Getty Images)

Felipe Massa fik tilbagelagt over 100 omgang ved torsdagens test, hvor hovedvægten lå på test af regndæk, med en del test af aerodynamik og skiftende setups. Om eftermiddagen, efterhånden som vejret klarede op, kunne der køres nogle race simuleringer, med lange stræk og en del pit stops, startende på intermediate og senere på slicks efterhånden som banen tørrede op og forholdende blev bedre. I morgen overtager Fernando Alonso.

Lewis Hamilton, Mercedes, fik også kørt over 100 omgange, hvor hovedvægten selvfølgelig blev lagt på kørsel i regn. "Det føltes godt at arbejde sig gennem løbs simuleringerne i eftermiddags. Både for at få mig selv i form, og for at få kørt nogle km i bilen. Teamet har gjort et fantastisk arbejde både her og på fabrikken. Der sker virkeligt fremskridt, og vi arbejder godt sammen. De sidste dage af før-sæson testene er altid spændende, når alle holdene begynder at afprøve opgraderingerne på bilerne. Så jeg glæder mig meget til weekenden."

McLaren havde sendt Sergio Perez på banen, hvor han fik en langsom start på den sidste før-sæson test. Det blev også primært til test af aerodynamik, og test med regndæk. Det rakte også til 100 omgange, hvilket var det mest positive ved den første dag - at der blev kørt nok omgange. Jenson Button overtager i morgen, hvor vejret formentligt betyder en gentagen af dagens test, mens weekeenden forhåbentligt byder på bedre vejr.

Hos Force India kørte Paul Di Resta kun ca halvt så mange omgange, og overlader i morgen rattet til Adrian Sutil. "Det var godt at få afprøvet kørsel i regn. Det kan blive værdifuldt senere. Temperaturene var for lave i dag, til at det var særligt repræsentative, og det gav meget spredning i omgangstiderne. Sidst på dagen lettede regnen, og vi fik nogle tørre omgange, hvilket lige gav os tid nok til at afprøve nogle ting forud for weekenden, hvor vejret skulle blive bedre.
Den danskfødte chefingeniør, Jakob Andreasen udtaler at de fik meget ud af dagen, på trods af det våde vejr. "Vores mission var ikke at få kørt kilometer, men at lære noget mere om bilens aerodynamik. Og at få testet de nye typer intermediate og wets. Med en tilsvarende vejrudsigt i morgen, vil der også blive en chance til Adrian, for at få afprøve dækkene til vådt føre.


(Foto: Sahara Force India Formula One Team)

Romain Grosjean fik ikke lige den dag han havde håbet på, i sin Lotus.
"Endnu en dag med dårligt vejr i Barcelona, var ikke lige hvad jeg ønskede mig, men der er jo ikke noget at gøre ved det. Det var en lidt frustrerende dag, da vi koncentrerede os om aerodynamikken, og slet ikke nåede at køre omgange på en tør bane. Bilen føles godt på intermediates og regndæk, og vi nåede en del af vores planlagte test, så noget positivt er der da. Man kan jo aldrig lide at se sig selv i bunden af tidsskemaet, så forhåbentligt er det den eneste gang i sæsonen det sker. Der er helt sikkert mere fart i bilen, end vi så i dag.
Alan Permane var heller ikke helt tilfreds med forholdene, men mener dog de har fået meget ud af dagen.
"Vi koncentrerede os om at afprøve regnvejrsdæk, og det har lært os meget om Pirellis dæk til 2013. I eftermiddags koncentrerede vi os om test med vores DDRS enhed på bagvingen. Forholdene er ikke gode til sammenlignings-test, når overfladen skifter hele tiden. Men vi fik trods alt kørt en del omgange, og fik afprøvet forskellige indstillinger og testet aerodynamikken."

Sauber køreren Esteban Gutiérrez nåede tæt på de 100 omgange, og havde brug for erfaringer med bilen. At det mest blev i vådt føre, er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Chefingeniør Tom McCullough var glad for at han fik kørt mange omgange. "Vores mål var først og fremmest, at give Esteban erfaringer med kørsel under skiftende og vanskellige konditioner. Efterhånden som banen tørrede op sidst på dagen, kunne vi starte vores forberedelser til race simulering, som vi har planlagt til den tredje test-dag, hvor Esteban er tilbage i bilen. Forhåbentligt bliver hans sidste test-dag før Melbourne, på en tør bane".
Esteban Gutiérrez: "Det var endnu en positiv dag, med masser af kørte omgange. Desværre skiftede vejret hele tiden. Men det var vigtigt for os, at arbejde med intermediates, der virker til at kunne give os vanskeligheder. Vi skulle ændre meget på opsætningen, for at få det til at virke tilfredsstillende. Personligt blev det en god dag, fordi jeg gik kørt meget, og fik erfaringer med vanskelige forhold."
I morgen er det Nico Hülkenbergs tid til at sidde bag rattet.

Hos Toro Rosso var det Jean-Eric Vergne der kørte på første dagen, mens Daniel Ricciarodo overtager fredag. Det blev ikke en specielt god dag, da der var for lidt tid med godt vejr, til at de kunne nå alle de planlagte test. De fik dog kørt rigeligt omgange, hvilket gav Vergne tid til at vænne sig til bilen. Bilen opførte sig fint i det våde føre, og de få omgang der blev gennemført i tørt føre, lovede godt.

Hos Caterham var Charles Pic i aktion, og fik kørt en hel del omgange, men måtte springe over deciderede race-simuleringer, som blev udsat til lørdag, hvor der skulle komme bedre vejr. De koncentrerede sig i stedet om kvalifikations-træning, hvilket gik godt. Fredag overtager Giedo bilen, og lørdag er Pic tilbage i bilen, hvor de forhåbentligt kan nå resten af de planlagte test, hvis vejret bliver bedre.

Marussias Max Chilton var på den ene side glad for, at få afprøvet diverse scenarier i vådt vejr, men der var meget andet der skulle have været afprøvet. "Selv om det var ret frustrerende, at vi ikke kunne komme ordentligt i gang med at afprøve de nye opgraderinger til aerodynamikken, så har vi jo alligevel ikke lyst til at måde op til løbene, uden at have arbejdet på setups til vådt vejr, og have afprøvet hele udvalget af dæk, i skiftende vejr. Og da vejret klarede op sidt på dagen, lykkedes det alligevel at få samlet nogle data om den nye front vinge, og de første indikationer er om den, er meget positive. Og så er det kun et plus, at vi igen slutter dagen foran Caterham i tidstabellen."

Tider fra fredagens test

Pl. Kører Team Omg Tid
1 Mark Webber Red Bull 90 1:22.693
2 Lewis Hamilton Mercedes 113 1:24.348
3 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 59 1:25.017
4 Valtteri Bottas Williams 85 1:26.458
5 Sergio Perez McLaren 100 1:26.538
6 Esteban Gutierrez Sauber 92 1:26.574
7 Paul Di Resta Sahara Force India 57 1:27.107
8 Felipe Massa Ferrari 112 1:27.541
9 Max Chilton Marussia 78 1:28.166
10 Charles Pic Caterham 83 1:28.644
11 Romain Grosjean Lotus 52 1:34.928

MRR

Læs mere om:
  • Circuit de Catalunya
  • 03/03/13 - Circuit de Catalunya - Formel 1 Test
  •