- 32 udtales MINI på japansk og er samtidig et lykketal i den opgående sols land, forklarer Preben Kristoffersen. - Lykketallet gjorde formentlig et lille nøk til, at team-premieren blev kronet med succes, samt at Hajime Nakagawa og Osam Morikawa nåede flot over målstregen i Monaco.
Hajime Nakagawa og Osam Morikawa (og Preben Kristoffersen – i midten) var stolte over at nå frem til den traditionelle RMCH-præsentation på havnen i Monaco
Preben Kristoffersen fik de største udfordringer omkring japansk og dansk mentalitet, da de indledende forhandlinger omkring det verdensomspændende rallyprojekt skulle falde på plads: - Jeg måtte dog have lidt støtte fra en lokal Japan-kender fra Odder, før jeg fik gennemskuet den japanske forhandlingsteknik.
Odder-mekanikeren fik kontakt til Hajime Nakagawa ved 2009-udgaven af RMCH, som deltog sammen med Osam Morikawa i en Mazda RX-7. Preben Kristoffersen har selv kørt mange motorløb i det japanske bilmærke (med wankel motor), hvorfor østjyden lidt nysgerrigt hilste på, da japanerne nåede over målstregen i Monaco.
Hajime Nakagawa og Osam Morikawa blev præsenteret både for fugtkolde og sneglatte veje i de franske alper
Tilbage i 1979 deltog japanerne som fabrikskørere i ALLE RALLIES MODER: ”normaludgaven” af Int. Rallye Monte Carlo, hvor de scorede en klassesejr med en tilsvarende MAZDA RX-7.
- Bjergvejene omkring Monaco går uvilkårligt alle rallykørere i blodet, fortsætter Preben (med kælenavnet K). - Man skal bare prøve det igen og igen, når man først en enkelt gang har scoret kræfter med de utallige serpentiner/hårnålesving på de krævende op- og nedstigninger i den tynde bjergluft.
Preben K fik nu nogle udfordringer med at gøre sin højrestyrede Austin Mini Cooper S (fra 1968) kampklar til det ugelange motorløb: - Nogle gange som privatteam er man nødsaget til at vælge GODT NOK-løsninger, hvilket har baggrund i forberedelsestid/økonomi. I princippet skulle raceren derfor klargøres ”bedre” end ved de 8 gange, hvor jeg selv har kørt old timer-udgaven: Int. Rallye Monte Carlo Historique (RMCH).
Team Austin Mini Cooper Japan nåede velbeholdent til målstregen i Monaco (Monte Carlo)
Team Austin Mini Cooper Japan blev samlet til løbsstart i Monaco, og for ude ventede 1000 km. tilkørsels-etape før den første tidsetape i RMCH.
- Heftigt snefald gjorde tilkørslen besværlig, oplyser Preben K. – Mange mandskaber fik derfor tidsstraf, og herunder også Hajime Nakagawa og Osam Morikawa. Men ellers foregik samarbejdet med japanerne eksemplarisk, og både på tilkørslen og i det 1.200 km. lange rally med 15 tidsetaper nåede vi frem i tide til servicepunkterne. I al beskedenhed havde vi gjort hjemmearbejdet godt, idet vi undgik mekaniske defekter. Servicejobbet var derfor benzinpåfyldning og dækskift.
Japanerne fandt hurtigt konkurrencerytmen i det engelske hundehus. Hajime Nakagawa var specielt tilfreds med højrestyringen, som også er standard i japanske biler.
- 313 rallyteams (fordelt på 29 forskellige nationaliteter) deltog i RMCH 2013, konstaterer Preben K. – Heraf nåede 252 mandskaber over målstregen på havnen i Monaco. Hajime Nakagawa og Osam Morikawa scorede en flot 134. plads generelt i Austin Mini Cooper S’eren. De fremviste en stigende formkurve gennem motorløbet, og var selv godt tilfredse med indsatsen.
Nogle steder i Alperne blev Hajime Nakagawa og Osam Morikawa præsenteret for et næsten-forår
Meget tyder på en gentagelse af succesen. Preben Kristoffersen påregner derfor at fejre fødselsdag i de franske alper som teamchef for 2014-udgaven af Team Austin Mini Cooper.
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Preben KristoffersenMonte Carlo01/02/13 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |