Som udlært mekaniker er opbygningen af en potent RC-racer (helt fra bunden) et drømmeprojekt, konstaterer Michael Rolighed. – Der findes selvfølgelig mere eller mindre en ”facitliste”, men undervejs får man jo også gode ideer til ændringer og forbedringer, som er tilladt inden for reglementet.
Reglements-reglerne bliver for hver biltype beskrevet i en såkaldt homologering, hvorved de sportslige bilmyndigheder tilsikrer en fornuftig jævnbyrdighed.
Michael Rolighed vandt DM-guld efter en begivenhedsrig 2012-sæson.
Homologeringen giver lov til en vægtnedsættelse på 100 kilo i forhold til gadeversionen af Citroën C2, fortsætter Michael Rolighed. – Der har bl.a. baggrund, at alt brændbart indmad (sæder og beklædning) i kabinen er fjernet. Jeg sidder således i et specielt brandhæmmende racingsæde. Under motorhjelmen er motorens ydelse ændret fra 120 HK til 226 HK.
Som privatteam har Rolighed Motorsport ikke uanede muligheder for testning af RC-raceren. Derfor blev første sæson i Citroën C2’eren et læreår samt anvendt til at bortluge de uundgåelige børnesygdomme. Andet år i raceren (2011) blev belønnet med et DM-sølv i tæt fight med klubkammeraten: Jacob Schnoor i Peugeot 106 MAXI.
DM-premieren 2012 blev kørt på min næsten-hjemmebane i Løvel, oplyser Michael Rolighed. – Her var jeg med helt fremme i kvalifikationen, men måtte smide RC-håndklædet, da en multirem til generatoren knækkede. En kombination af manglende reparationstid samt defekte stumper bevirkede et stort nul på point-kontoen.
Herefter tog Michael Rolighed gevaldigt revanche, og midtvejs i DM-serien lå MNJ’eren på en samlet etter.
"Jeg fik et gennembrud med at køre hurtigt i regnvejr. Medvirkende hertil var en gæstevisit i EM-serien, hvor jeg fik mulighed for en EM-start i Höljes (Sverige). Foran 22.400 tilskuere nåede jeg i øspjaskende regnvejr frem til C-finalen. Det var en god konkurrenceballast til Motorsportsfestivalen i Sæby sidst i juli, hvor jeg scorede en sejr under endnu vådere betingelser."
Michael Rolighed har fundet et godt set up til Citroën C2’eren i regnvejr.
DM-semifinalen blev kørt på Løvel Banen. Michael Rolighed var lidt hurtigere end ærkerivalen ved kvalifikationsheatene, og også gik kontrolleret i front for A-finalen: - I modsætning til racing på asfaltbaner bliver drivlinjen (gearkasse, kobling og trækaksler) i RC-bilerne belastet ekstra hårdt. På hver RC-baneomgang skiftes der flere gange mellem asfalt og det underlag: kridt/grus. Jeg havde opbygget et fornuftigt forspring, da bærekuglen (jointball’en) i venstre forhjul splintredes efter en landing på det tricky jump i Løvel. DM-afgørelsen skulle nu foregå på Nisseringen lidt uden for Næstved.
- Michael Rolighed fløj hurtigt og lavt til DM-guldet 2012.
På Nisseringen vendte konkurrenceheldet tilbage til Michael Rolighed, som var generelt hurtigst og treer i de to første kvalifikationsheat.
Underlaget var meget fedtet, forklarer Michael Rolighed. – Men jeg havde fundet et pointgivende set up på raceren. Jeg startede derfor fra pole position i A-finalen. Her havde Jacob Schnoor kæmpet heroisk for at komme med på startstregen, efter en rulletur i kvalifikationen. Desværre knækkede alle hjulboltene på det ene forhjul i Peugeot’en under start-eksplosionen. Herved blev DM-titlen ikke afgjort på selve motorbanen, men jeg kørte en sikker finalesejr og DM-guldet 2012 hjem.
MNJ’eren har scoret flere flotte pokaler gennem DM-sæsonen 2012.
2012-sæsonen er blevet en realitet i samarbejde med Gedsted Autoophug, Lynbudet.nu, Villumsign, Frisdal Køreskole, Bojer Maskinteknik, Martin Thomsen Transport, Roligheds Biler, Andelskassen, Ravn Industri samt Torben Birkelund Transport.
MOTORSPORT NORDJYLLAND
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Michael Rolighed |