”Det var virkelig sjovt at vinde sin klasse, men det var rent faktisk sjovere, at vi blev nummer tre i generalklassementet, hvor vi var i konkurrence mod langt skrappere biler,” siger Kim Holmgaard. ”Og fornemmelsen af at stå præcist på det sted på podiet, hvor verdensmesteren Sebastian Vettel stod for to måneder siden efter Formel 1-løbet, er bare fantastisk. Det er en oplevelse, som kan anbefales!”
Kim Holmgaard før starten på 24-timers løbet på Silverstone
Klassesejren og den flotte tredjeplads i det generelle klassement måtte Kim Holmgaard og hans kolleger dog arbejde hårdt for. Inden selve løbet blev der ikke bare brugt tid på træning og tidtagning i den røde Aston Martin Vantage GT4, men også på at øve pitstops.
”Vi brugte meget tid på at øve kørerskift og dækskifte,” fortæller nordjyden, ”og vi blev rigtigt gode til det. Vi formåede således at kunne gennemføre et kørerskifte, tanke 75 liter benzin, skifte bremseklodserne hele vejen rundt og så montere nye dæk på to minutter og 34 sekunder. Den tid, man holder stille i et langdistanceløb, er reelt set tabt tid, for her fortsætter konkurrenterne bare ude på banen.”
Kim Holmgaard og kompagni kvalificerede bilen til en startplacering som nummer 12 blandt 37 konkurrenter, og herfra gik det støt og roligt fremad, da først løbet blev skudt i gang lørdag eftermiddag.
”Stille og roligt arbejdede vi os fremad i feltet,” siger Kim Holmgaard. ”Efter tre timer var vi nummer ti, efter seks timer nummer seks, og da halvdelen af løbet var kørt, lå vi på en generel tredjeplads og havde et forspring på 16 omgange til nærmeste forfølger i klassen. Men så fik vi problemer.”
I første omgang formodede man, at der var tale om motorproblemer, da motoren ikke lød helt normal, men fejlen viste sig at være et batteri, som var faldet sammen. Da det blev skiftet, var holdet kørende igen – men så var man også rykket fra tredje- til syvendepladsen generelt. Det var ikke den eneste udfordring, som bilen med den nordjyske racerkører blev udsat for.
”Vi havde også tre punkteringer indenfor en time, og da to af dem var på samme baghjul, var vi bange for, at noget var galt, men det var det ikke,” siger Kim Holmgaard, der kort før middagstid søndag blev sendt i bilen igen.
”Vi havde forventet, at der ville være tørvejr i halvanden time, men så snart jeg kom på banen, begyndte det at dryppe. Ikke meget, så i samråd med teamet valgte jeg at blive ude fremfor at bruge tid på et pitstop for at skifte til regnvejrsdæk. Det gik også fint, men så var det, som om nogen havde tændt for en vandhane. Det strømmede ned, og jeg røg af banen. Heldigvis er afkørselsarealerne store på Silverstone, så jeg ramte ikke noget. Jeg kom tilbage på banen og kom så i pit for at skifte til regnvejrsdæk.”
Bilen var uden skader, og med det rigtige gummi på den kunne teamkammeraterne derfor fortsætte, så Team Bauhaus/Exxo kunne tage den flotte klassesejr og score en generel tredjeplads.
”En stor del af æren tilfalder hele holdet omkring Aston Martin-raceren,” siger Kim Holmgaard. ”Der er alle de mange mekanikere, men også den teamkoordinator, som Aston Martin havde udlånt til os fra sit internationale program fra bl.a. Le Mans. Han styrede slagets gang og sørgede for, at alt var klart, når vi kom i pit. Havde vi brugt 30 sekunder mere på et pitstop – og dem havde vi altså 20 af undervejs – så var det 10 minutter og fem omgange, og så havde vi tabt!”
”Og vores resultat og indsats er ikke gået ubemærket hen. Aston Martin Racing har således forhørt sig hos om, hvorvidt vi vil være en del af deres set-up til næste år og medvirke til at teste og udvikle nye opdateringer på bilen,” siger nordjyden, som nu ser frem mod næste udfordring, 24-timers løbet på Dubai i starten af det nye år.
Team Bauhaus/Exxo Læs mere om: Kasper Juul JensenKim HolmgaardMichael KlostermannMikkel C. JohansenPerfection Racing23/09/12 - Silverstone - BritCar |