Jason Watt, der selv sidder i kørestol, er Teamchef for de skadede danske soldater på Team Wounded Racing (Foto: Ole Hartmann Schmidt) |
Bag Team Wounded Racing (TWR) står otte tidligere udsendte soldater, der er vendt hjem fra Afghanistan med fysiske skader - herunder både amputationer og rygmarvsskader. Den erfarne racerkører Jason Watt, der selv sidder i kørestol efter en motorcykelulykke, er teamchef og mentor for soldaterne. Idéen bag projektet opstod på et tilfældigt møde mellem Jason Watt og Rune Oland, der er fysisk træner for holdet og Idrætskonsulent i Danmarks Idræts-Forbunds Soldaterprojekt: ”Projektet har som formål at hjælpe skadede, danske soldater tilbage til livet ved hjælp af idræt, og med TWR kan soldaterne få nogle nye kompetencer ved fx at administrere et racerteam og selvfølgelig have det sjovt undervejs”, siger Rune. TWR deltager i Danish Endurance Championship (DEC), der bl.a. køres på Jyllandsringen, i 2012- og 2013-sæsonen på lige fod med deres konkurrerende, raske kørere.
Team Wounded Racing kører i en hurtig Seat Leon Super Cupra med 300 hk (Foto: Ole Hartmann Schmidt)
På trods af tekniske udfordringer og mangel på motorsportserfaring har holdet opnået flotte resultater. Jason Watt fortæller:” Vi havde et meget travlt forår frem mod første løb i maj måned. Hele holdet skulle etableres fra bunden af, vi skulle købe en racerbil, finde sponsorer og gutterne skulle trænes. Oveni det blev bilen flere gange beskadiget under træning og til løb. Men trods den begrænsede tid, vi havde til at organisere os og skrue på bilen, er det gået fantastisk godt!”. Holdet sluttede deres første sæson af med en flot 2. plads til det sidste løb på Jyllandsringen d. 2. september.
Et rigtigt racerhold
Kørerne på Team Wounded Racing er skadede soldater med både amputationer og rygmarvsskader (Foto: Ole Hartmann Schmidt) |
Team Wounded Racing havde ikke drømt om at få en podieplads i år, og i virkeligheden er det blot en ekstra sejr. Ifølge Mark Peters, der er racerkører og formand for holdet, handlede første sæson mere om at få teamet organiseret og gennemføre løbene end at komme på podiet: ”Vi havde slet ikke pokal-mål i år. For os handlede det først og fremmest om ikke at falde igennem med det her projekt. Vi frygtede i starten, at folk ville se på os som en flok tosser uden arme og ben, men vi har oplevet det stik modsatte. Vi har fået et stort klap på skulderen, både af Jason, vores racerkolleger og publikum”, siger Mark og tilføjer: ”Det er selvfølgelig kun udenfor banen, at vi har fået ros og en hjælpende hånd til fx at skifte dæk. På banen handler det om at komme først, uanset om man er handicappet eller ej, og det er fedt”, siger Mark.
Et dyrt eventyr
”En racerkører kører race i sæsonen og skraber penge ind om vinteren”, siger Jason Watt, der sammen med holdet har lagt en plan for vinterens aktiviteter:” Vi har kastet os ud i lidt af et eventyr, som er en af dyreste sportsgrene man kan dyrke, og de hug bilen har fået i løbet af sæsonen, har kostet dyrt. Nu går vi i pitten og arbejder videre med bilen og holdet, så vi kan blive endnu bedre kørende til næste år”, siger Jason. Heldigvis er holdet gode til at skaffe sponsorer, og de har netop indgået en aftale med Energiselskabet OK. Aftalen sikrer, at holdet kan tanke OK Benzin til deres racerbil og lastbil resten af 2012 og hele 2013:” Med OK på banen og alle vores andre sponsorer har vi bedre mulighed for at nå vores målsætninger. En almindelig træningsdag på fx Padborg Park løber hurtigt op i 50 – 75.000 kr., så vi er utrolig taknemmelige for al den støtte, vi får,” siger Jason.
Som led i den fortsatte drift af holdet, planlægger TWR desuden at starte foredragsvirksomhed og tilbyde eventdage, hvor motorsportsinteresserede kan se racerbilen og høre mere om TWR.
Gutterne skal selv styre Team Wounded Racing
Inden Jason Watt takker af som teamchef på TWR efter 2013-sæsonen, har han et klart mål om, at drengene lærer at styre både racerbil og racerhold på egen hånd:” Min ambition er at løfte gutterne til et niveau, hvor de selv kan drive TWR. Jeg startede med at holde lidt i hånd, for alle skulle lære, hvad en licens er, hvordan man kører racerbil, laver de rigtige sponsoraftaler osv., men i dag er holdet langt mere selvkørende. Hvis de selv kan styre TWR om et år, så tror jeg, det er det, der kan give dem aller mest som mennesker”, slutter Jason.
Drengene på Team Wounded Racing har forskellige fysiske skader, og derfor er racerbilen indrettet til 16 forskellige handicaps (Foto: Ole Hartmann Schmidt)
Du kan følge Team Wounded Racing på TV2, der fra februar sender en programserie om holdet fra idé til racerbane, eller se mere på www.teamwoundedracing.dk
DIF Soldaterprojekt varer knap tre år fra 1. april 2011 til 31. december 2013. Danmarks Idræts-Forbund (DIF) har bevilget 1,8 millioner kroner til projektet, der finder sted i et samarbejde mellem Dansk Militært Idrætsforbund (DMI) og Dansk Handicap Idræts-Forbund (DHIF), der deles om resten af udgifterne til det 2,5 millioner kroner dyre projekt. Derudover har TWR en række sponsorer, der bl.a. tæller Energiselskabet OK, Omnia, DIS, Aagaard og Strøjer Tegl.
Thue Sandgren Birk
OK
Læs mere om: Team Wounded RacingJyllandsringen01/09/12 - Jyllandsringen - Danish Endurance Championship - DM |