Champagnepropperne sprang dog ikke helt uventet, Jet Black Racing var ankommet vel forberedt til Padborg. De havde med en andenplads sidste gang teamet besøgte banen vist, at den sorte Clio Cup racer kunne være med helt fremme, når blot teamet undgik påkørsler, defekter og sort uheld.
Sorte katte, knuste spejle og andre uheldsfremmende ting var denne gang blevet efterladt hjemme i garagen. Denne gang skulle teamet helt til tops, det hårde arbejde i 2012 skulle belønnes. Efter en hektisk kvalifikation skulle Jet Black Racing starte på en samlet 11. plads, og en ganske imponerende 3. plads i Klasse II, som er klassen for standard Clio Cup racere.
(Foto: Jet Black Racing - Poul Majgaard)
Man må aldrig undervurdere langdistanceløb!
Jackie Bøllingtoft tog udfordringen med de røde lamper på sig. Starten skulle dog vise sig at blive lidt mere spændende end planlagt, for allerede inden de første 2 omgange blev teamets racer påkørt og klemt i en sandwich mellem tre øvrige deltagere, og det ene baghjul faktisk slået helt ud af sporing.
Jackie fandt efter en 4-5 omgange ind i en solid rytme, og fulgte det taktiske oplæg til løbet helt perfekt. Efter små 45 minutter kom så løbets første uheld da en konkurrent kørte af banen, hvilket udløste en safetycar periode. Teamledelsen valgte rent taktisk, at Plan B blev sat i værk og det skulle vise sig at være den helt rigtige beslutning senere i løbet.
Raceren med start-nr 209 blev kaldt i pit over radioen, og det første af to obligatoriske 3 minutters pitstops gennemføres, samtidig med at Jackie Bøllingtoft steg ud af raceren og Søren Mosebo kom i bilen. Teamet var inden pitstoppet nummer 16 totalt, og 6. hurtigst i klasse II. Ikke just det resultat teamet havde håbet på, men i langdistance racerløb må man aldrig give op.
Søren fandt sig hurtigt en god rytme i raceren på banen, og det var helt tydeligt at den unge dansker kørte meget konstante hurtige omgangstider. Denne flotte rytme gjorde, at teamet stille og roligt over de næste timer kunne avancere - i såvel det generelle klassement som i Klasse II.
(Foto: Jet Black Racing - Poul Majgaard)
En føring i klassen, men så langt igen
En god time inde i sit stint var Søren Mosebo/ Jet Black Racing rykket op som nummer 1 i sin klasse, og ikke mindst nummer 4 generelt i et felt med hurtige GT racere som Porsche og Aston Martin. Samtidig var en af konkurrenterne i klassen, som var på omgangshøjde med Jet Black Racing teamet, begyndt at røre på sig, og kørte omgangstider der var en anelse hurtigere end Søren Mosebo.
Feedback over radioen fra Jet Black Racings amerikanske race engineer Aaron Pfadt gjorde, at til trods for at dækkene Søren kørte på var godt slidt, så satte Søren sit tempo yderligere op. Konkurrenten blev på intet tidspunkt en reel trussel mod første pladsen i Klasse II, som teamet holdt i et fast greb.
1 time og 45 minutter resterede af dette langdistanceløb, da endnu en safetycar blev sendt på banen efter endnu et uheld. Teamet benyttede lejligheden til at få kaldt raceren i pit, få gennemført det andet obligatoriske 3 minutters pitstop. Her ville teamets tredje racerkører, Anders Majgaard, blive sat i bilen.
Anders Majgaard skal køre tid ind
Søren afleverede raceren til Anders på en solid førsteplads, og da Anders kom ud på banen igen med friske spritnye fordæk, er teamet rykket ned på 2. pladsen. Blot 60 sekunder efter den førende Clio i Klasse II.
Det skulle dog hurtigt vise sig, at der ville blive lavet om på det. For med Anders bag rattet blev forspringet særdeles hurtigt reduceret, fra 60 sekunder til bare 1 sekund! Da der var små 45 minutter tilbage af løbet, foretog Majgaard den længe ventede overhaling, og tilbageerobrede førstepladsen i Klasse II og 4. pladsen i det samlede resultat!
Herfra og til mål, var der uendeligt langt. Teamets første sejr var nu endelig inde for rækkevidde, efter en 2012 sæson som bestemt ikke har været nem. Som kører i den førende racer, kunne Majgaard høre samtlige lyde i bilen. Tusinde tanker gik gennem hovedet, på den københavnske racerkører.
(Foto: Jet Black Racing - Poul Majgaard)
Jet Black Racings første DEC sejr!
Hele teamet kunne ånde lettet op, da det ternede flag 45 minutter senere blev givet til Jet Black Racings sorte Clio III med startnummer 209. En sand sejr for teamwork, teamspirit og sammenholdet, hos Jet Black Racing teamet.
En træt og glad Anders Majgaard udtaler: ”Raceren kørte egentlig okay, selvom den har fået slået det ene baghjul ud af sporing. Det værste var nok de sidste omgange, hvor alle lyde i raceren blev spøjse og mærkelige. Jeg har vundet mange løb i min tid som racerkører, og denne heatsejr er en af de bedre, og den første jeg har været med til at køre hjem til Jet Black Racing.”
Teamets amerikanske race engineer Aaron Pfadt havde også glade kommentarer til det netop overståede løb og sejren: ”Teamet har endelig bevist hvad det kan, og det til trods for at vi er oppe imod teams, der har kørt Clio racere i denne klasse i mange flere løb. Vi er stadig i en læreproces, og kan blive endnu bedre end vi var i dag. Vi lærer til hvert løb lidt mere om vore konkurrenter, og deres måde at køre racet på.”
”Det gør det alt andet lige nemmere for os, at lave de taktiske oplæg til løbet. Således skal vi kunne skifte mellem flere løbsstrategier undervejs, og udnytte de ting som et løb af denne karakter vil kunne frembringe.”
I det generelle løbsresultat blev det til en flot tredjeplads til teamet, så de tre racerkørere; Jackie Bøllingtoft, Søren Mosebo og Anders Majgaard måtte hele to gange på podiet på Padborg Park denne sene lørdag eftermiddag. Lyden af champagnepropper, er nu engang en racerkørers yndlingslyd.
Teamet holder nu en velfortjent sommerferie, og ser frem til at deltage i 4. afdeling af DEC serien på Padborg Park den 11. august.
Vel Mødt og Race - N'roll
Jet Black Racing Læs mere om: Jet Black RacingPadborg Park30/06/12 - Padborg Park - Danish Endurance Championship - DM |