Martin Pedersen havde lyst til nye udfordringer i motorsport, da det han ville i rally ikke var økonomisk muligt længere og også alt for tidskrævende.
Martin havde været ude som tilskuer til et par rallycross løb i 2011, og besluttede sig så at det ville han prøve. Da ræset i det er meget intenst og rimelig økonomisk overkommeligt i deltagelse. Og ikke mindst meget publikumsvenligt
Martin Pedersen på Nisseringen d. 17. juni. (Foto: Thomas Jacobsen)
Og hvad er Rallycross så??
Rallycross kan forklares kort som race med potente racerbiler der kører på en racerbane med en løbs afvikling der minder om gokart og Speedway. Heatene er forholdsvis korte med masser af nærkontakt, tidtagning, 3 indledende heats hvor alle klasser kører blandet og så Finaler hvor de bliver sat i deres klasse.
Banerne er ikke så store, samme størrelse som gokart baner, som så giver udsyn over det meste af banen. Rallycross banerne er så med skiftende underlag, asfalt og grus blandet og fordelt over banen. Bilerne synsmæssigt minder meget om touring cars og rallybiler.
Debuten i rallycross
Martins mål til løbet var at vænne sig til at der lige pludselig var flere konkurrenter på banen ad gangen og forbedrer sig hele dagen og se hvordan bilen egentlig kørte i forhold til konkurrenterne. Martin gik ydmygt til sagen og kørte den første træning og tidtagning uden problemer og lagde sig omkring midten af feltet.
Men Martin fandt også ud af at der blev gået til stålet oppe foran, og manglede en del til de hurtigste. Så Martin måtte kæmpe videre i de indledende heat.
Martin holdt klar til heat 1, og ville af sted og startede sit første heat med tyvstart og straf på 3 sekunder. Så det var oppe af bakke, da alle ligger meget tæt. Men blev en erfaring rigere. Selve heatet gik fint og uden den store dramatik..
Heat 2 fik Martin en nogenlunde start men blev klemt i starten, men kørte resten af heatet uden problemer og havde en lille nærkontakt med en konkurrent på sidste omgang som faldt til Martins fordel.
Heat 3, der fik Martin sin første heat sejr, han tog starten og førte fra start til mål.
Så ved sammenlægning af heatene kvalificerede Martin Pedersen sig som nr. 8 til A-Finalen.
Men finalen gik ikke så godt, da Martin på første omgang bremser for sent i svinget ud til langsiden og ryger bagud. Men fortsætter heatet og kører sikkert i mål på 7. pladsen.
Efter løbet var Martin ganske godt tilfreds med dagens forløb, da det hele tiden var gået den rigtige vej.
Han havde ikke forventet at Komme i A-Finalen i sit første løb eller få én heat sejr i løbet af dagen.
Men der er også fundet punkter som kan gøre bilen bedre. F.eks. affjedringen er alt får hård og skal gøres blødere. Bilen er 30kg for tung. Hjul indstilling der kan ændres. Alt sammen noget som giver fart.
”Det har været mega sjovt det her, det lige mig. Tror jeg har prøvet det meste i dag. Tyvstart, klemt under start, heat sejr også endda med i A finalen i første løb. Men jeg skal træde lidt mere på speederen hvis jeg skal kunne være med. Men det jo en del af den proces jeg er i gang med”
Så Martin ser allerede frem til næste løb, som foregår på Ørnedalsbanen oppe ved Frederikshavn som er d. 28. juli..
Og planen er for resten af sæsonen at deltage i resten af DM afdelingerne for at lære baner og nærkontakten. Og gøre bilen bedre løb for løb.
Men alt det havde ikke været muligt uden Martins samarbejdspartnere som hjalp ham i gang igen.
KALUNDBORG AUTO-EL, MBM BILHUS, JERSLEV AUTOSKADECENTER, SHELL KALUNDBORG, Bruno Hansen Motorsport
Team Pedersen
Læs mere om: Martin PedersenNisseringen17/06/12 - Nisseringen - Rallycross - DM |