”Bilen kom til Danmark 36 timer før løbet, så vi kunne vælge enten at blive hjemme eller bruge dagen til at få testet,” fortæller Jan Kalmar, der sammen med Bruno Rasmussen udgjorde besætningen. ”Vores Lotus Elise har ikke været ude at køre de sidste fire år, og er netop blevet færdig efter en praktisk talt totalombygning. Og vi må jo nok indrømme, at vores præstationer bar en anelse præg af, at kendskabet til bilen ikke var helt i top.”
Deltagelsen var bestemt ikke uden drama for teamet. Et knækket speederkablet gjorde at bilen skulle trækkes i pit og gennem størstedelen af løbet var der store problemer med bremserne som dog blev lokaliseret under et af de mange pitstops. Faktisk var der ind imellem slet ingen bremser foran, og det var noget af en overraskelse.
”Vi vil gerne undskylde over for de øvrige deltagere at vi havde så mange snurreture. Vi havde store problemer med at finde fejlen i bremsesystemet, men heldigvis lykkedes det i den sidste time. Vi fandt også et mindre hav af andre steder, hvor bilen kan forbedres, så set som en test i realistiske omgivelser var vores dag en stor succes.” udtaler Jan Kalmar. ”Især i regn viste bilen potentiale hvilket betyder at vi formentlig har kørt hele løbet med et regn set-up og det skal vi jo have ændret på”
Det er ikke usandsynligt at teamet vil stille op til flere løb i serien. I øjeblikket er bilen ved at blive klargjort af teamets fantastiske mekanikere til DEC 3 på Padborg. Dette foregår i teamets nye værksted i Jylland, og nogle dele skulle lige en tur til England, for a bliver repareret.
”Under DEC 2 fandt vi ca. 30-40 små og store fejl som skal rettes inden næste løb som så vil blive i klasse 3 i stedet for klasse 4 hvor første løb blev kørt. Med vores lille 1800 ccm motor er det lige hårdt nok at køre mod de store drenge i Ferrari, Porsche og Aston Martin,” fortæller Bruno Rasmussen fra Tyskland.
”DEC er en fantastisk serie. Den er præget af godt humør, stor respekt kørerne mellem kørerne på banen og ikke mindst mulighed for meget køretid på kort tid, derfor kommer vi tilbage. Faktisk var første indsats så positiv, at vi lige nu faktisk ser på mulighederne for at sætte en team sammen til 24H i Dubai. Der vil den i givet fald komme i klasse med Clioerne, og dem ser det ud til vi ikke har problemer med at køre fra. Sammenholdt med det lave bremse- og dæk-forbrug betyder det at vi kan lave en fornuftig pris til de kørere der vil med.” slutter Jan Kalmar.
Læs mere om: Jan KalmarGRC RacingRing Djursland02/06/12 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship - DM |