”Jeg går naturligvis efter den niende sejr,” siger Tom Kristensen, der igen i år kører sammen med Audi-kollegaerne Allan McNish og Dindo Capello.
”Vi er jo the old boys, alle på ”den forkerte side” af fyrre, men det gør bestemt ikke lysten til at vinde mindre. Dindo fylder år på søndag, og det er sandsynligvis hans sidste Le Mans. Vi vil naturligvis gøre alt for at fejre ham fra toppen af podiet. Hvis det sker, bliver han den ældste Le Mans-vinder nogensinde.”
(Foto: Alexander von Wegner)
Troen på mere succes i det franske er ikke ufunderet. Tom K vandt tidligere i år det historiske 12-timersløb på Sebring for sjette gang, og udbyggede dermed sin egen sejrsrekord i den amerikanske klassiker.
”Vi vandt på Sebring, og ligger i toppen af det nye verdensmesterskab for sportsvogne. Derfor kan vi heller ikke komme uden om, at Audi er favoritter. Toyota har bestemt vist sig konkurrencedygtige og kørte rigtigt hurtigt på testdagen i forrige weekend. Vi har stor respekt for dem og de andre teams, der alle har forberedt sig rigtig godt. Men i sidste ende bør det i år være Audis løb ”to win”. Vi vil gøre alt for, at det så er vores Audi, der kører først over stregen. Når det er sagt, er Le Mans et nyt løb hvert år. Det er verdens hårdeste racerløb, hvor man konstant skal forvente det uventede. Der er hård konkurrence i alle klasser, ” lyder det fra Le Mans-legenden.
(Foto: Alexander von Wegner)
Audi stiller i år til start med to nye, forskellige slags biler: R18 ultra og hybridbilen R18 e-tron quattro. Tom K sidder bag rattet af sidstnævnte, og det er første gang danskeren skal køre i en hybridracer på Le Mans.
”Jeg har været med til at udvikle R18 e-tron quattro lige fra begyndelsen. Det har været en spændende og lærerig proces. Teknologien er ny og fortsat uprøvet over 24-timer på Le Mans. Det bliver naturligvis en udfordring, men jeg tror meget på konceptet. Vi har i år et helt nyt team bag os, heriblandt unge, meget dygtige, teknikere, som ikke tidligere har været i motorsport. Så selvom både Allan, Dindo og jeg har kørt her mange gange før, kan man derfor med rette sige, at dette års Le Mans bliver nyt på alle områder,” vurderer Kristensen.
(Foto: Audi Communications Motorsport)
”R18 ultra og R18 e-tron quattro er to forskellige koncepter. Der er ingen forfordeling fra Audis side. R18 ultra er lettere og har en større tophastighed, mens vi i R18 e-tron quattro har en bedre acceleration, trods en tungere bil, der har en knap så fordelagtig vægtfordeling. Det skyldes, at vi i R18 e-tron quattro har lov at opsamle bremseenergi i syv zoner på Le Mans-banen, som vi kan bruge til at give et powerboost i omkring tre sekunder på forhjulene, så snart vi kører over 120 km/t. Det giver naturligvis en anderledes kørestil, som vi alle tre har skullet vænne os til. ” siger Tom K og fortsætter:
”Vi har brugt testdagen i forrige weekend på, at arbejde med hjulophæng, vægtfordeling og løbssetup. Vi har alle tre en rigtig god fornemmelse af bilen nu. Vi er klar. Nu ser jeg frem til at mærke den unikke stemning, mens Le Mans kommer til live og møde det entusiastiske publikum – ikke mindst de mange tusinde danskere, som igen i år kommer hele vejen herned for at bakke os op. Det er fantastisk.” Læs mere om: Tom KristensenLe Mans17/06/12 - Le Mans - Le Mans |