OK Padborg Open er premiereløb for flere løbsklasser, og her vil Danish Endurance Championship blive en af de toneangivende. Den danske langdistanceserie går ind i sin syvende sæson, og man lægger hårdt ud. Lørdag eftermiddag køres der nemlig et seks timers lang løb, hvor holdene på alt fra to til fire kørere skal forsøge at tilbagelægge flest mulige omgange på racerbanen.
I forhold til tidligere sæsoner er der sket markante ændringer i de forskellige divisioner, så konkurrencen blandt de enkelte biltyper bliver mere jævnbyrdig. Der er således kommet en ny division for ikke-tunede biler, mens den hidtidige underdivision for Renault Clio Sport-modellerne er blevet en selvstændig division. Endelig er der to divisioner, hvor der gives helt frit slag for tuningen af bilerne, der er inddelt alt efter, om deres motorer er mindre eller større end to liter.
HM Motorsports lille grøngule Citroën C2 er favorit i to-liters divisionen og dark horse til generalsejren ved OK Padborg Open.
Efter al sandsynlighed vil det være i sidstnævnte division, at man vil finde den generelle vinder af OK Padborg Open, hvor flere teams har langdistancedebut med biler, som de ikke har kørt løb med tidligere. Perfection Racing Europe starter således med en Aston Martin Vantage, der har en fortid fra britiske langdistanceløb, mens CS Racing kommer med en BMW E92 M3 GT2, som er opbygget som en præcis kopi af de biler, BMW-fabrikken har indsat i Le Mans-løbet.
En dark horse i feltet bliver HM Motorsports lille grøngule Citroën C2. Den har i de seneste par år været dominerende i den tidligere 1600 cm3-division og ofte drillet langt kraftigere biler, men er nu blevet udstyret med en større to-liters motor, så den hører til blandt favoritterne i denne division. ”Bilen er blevet meget mere rolig at køre med, efter at den har fået en større motor,” fortæller Jens-Erik Hansen, Havdrup, fra HM Motorsport.
Mens det for deltagerne i Danish Endurance Championship gælder om at køre konstant og bl.a. minimere sliddet på dækkene, så antallet af pitstops kan minimeres, så forholder det sig ganske anderledes ved den driftingkonkurrence, der foregår søndag. Her er et maksimalt dækslid nemlig i stedet afgørende for et godt resultat.
Der bliver masser af dækrøg i det sønderjyske, når en driftingkonkurrence er med til at skyde bilsportssæsonen i gang på Padborg Park.
I drifting gælder det kort og godt om at køre så bredt som muligt, gøre det i så lang tid som muligt og med en så stor røgfane som muligt. Her er Padborg Park med de mange vinkelsving, som findes i pitområdet og foran den store hovedtribune nærmest perfekt til denne konkurrence, for der bliver ikke bare tale om en opvisning. Et hold dommere skal bedømme hver enkelt deltagers præstation, og hver eneste svingkombination på banen kan udløse et sted mellem et og ti point, hvor det ene point naturligvis gives for den dårligste præstation, mens de ti point udløses af et helt perfekt drift, der virkelig kan bringe det store bifald frem hos publikum.
Læs mere om: Padborg Park12/05/12 - Padborg Park - Danish Endurance Championship - DM |