Dækfirmaet, der sørgede for, at de fleste af de mere end 30 racerbiler havde luft i hjulene og fik nye dæk om nødvendigt, var det japanske Yokohama, hvis danske direktør Kenneth Saust siger:
Yokohamas servicefolk sørgede for frisk gummi til alle, der havde behov. Her er det festivalens arrangør, Thorkild Thyrrings Mercedes AMG, der får skiftet dæk. (Foto: Yokohama)
"Det var ny rekordomsætning for Røde Kors, 2.152.000 kroner, hvilket er 150.000 bedre end sidst. Udover at sørge for friske dæk til mange af bilerne, fik vi testet vores nye supergadedæk, Yokohama Advan Neova i racerbiler med op til næsten 1000 hestekræfter."
Nicolas Kiesa havde en travl weekend: Halvdelen af tiden i studiet for at kommentere Formel 1 fra Bahrain, den anden halvdel på den interimistiske racerbane i Valby for at køre penge ind til Røde Kors.
Den tidligere Formel 1-kører Nicolas Kiesa var hurtigste mand på de nye Neova dæk. Hans tunede Lamborghini blev brugt til at teste, om det er muligt at forene racerdækkets køreegenskaber med hverdagens krav om holdbarhed og køreegenskaber på våd vej.
"Vi blev specielt overraskede over Advan Neovas vådegenskaber. Dækket blev testet i kraftig regn med hastigheder på op til 250 kilometer i timen på flere af bilerne, og det fik fremragende bedømmelse," siger Kenneth Saust. Udover køreegenskaberne var det bemærkelsesværdigt, hvor god holdbarheden var på det ultra sportsprægede dæk selv under så ekstreme belastninger, som dækkene var udsat for under racingfestivalen.
Den tidligere Formel 1-kører Nicolas Kiesa var lutter smil efter at have testet Yokohamas nye superdæk Advan Nueva på sin Lamborghini med 900 hestekræfter. (Foto: Yokohama)
Yokohama er verdens syvendestørste dækproducent med et stærkt engagement i både international og lokal motorsport. Erfaringerne fra deltagelse i motorsport indgår i selskabets udviklingsarbejde af nye dæk til hverdagskørsel.
Michael Eisenberg |