Suzuki Splash 1.0 (Foto: Ib Trebbien)
Den 3-cylindrede 1.0 motor har fået variabel ventilstyring ligesom den lidt større 1.2 model, og det har resulteret i en forbedret benzinøkonomi.
Men festen stopper ikke her. Det officielle forbrugstal er nu oppe på 20,8 km/l og det belønnes med et fradrag i registreringsafgiften, og en overførsel til billigste klasse når det gælder ejerafgiften, så her kan man spise kagen flere gange.
Den opgraderede motor er et behageligt bekendtskab. Trods sine bare 68 hk fra 3 cylindre, virker Splash’en ganske veloplagt og afbalanceret.
Motoren er parret med en 5-trins gearkasse, som det stadig er normen i de små klasser. Men man kan spørge sig selv hvorfor det primært er biler med store motorer, der er udrustet med flere gear, når det ret beset burde være omvendt.
Nå, der har nok også lidt med pris at gøre – men alligevel.
De svage sider ved Splash’en er dog en begrænset bagageplads, når bagsæderne er i brug, og en anhængervægt på 0 kg.
Hvis ikke man har passagerer på anden række byder bilen på godt plads til bagagen, og man uden problemer udnytte alle bilens lastevner, uden det går ud over balancen.
| | | | | | Suzuki Splash 1.0 (Foto: Ib Trebbien) |
Jeg følte lidt overraskende, at komforten var bedre end i den bil, som jeg kom fra (Kia Rio). Det skyldes utvivlsomt først og fremmest en bedre støjdæmpning, men også en affjedring, der til en vis grad eliminerer småbils fornemmelsen.
Trods den lavere pris, er Suzuki Splash ikke den billigste på markedet, men man får alligevel meget for pengene.
Testbilen var en GLS, og her strør japanerne udstyr ud over bilen med gavmild hånd. Standardudstyret omfatter blandt andet aircondition, omdrejningstæller iøjnefaldende placeret ovenpå instrumentbordet, radio med ratbetjening, læderrat og elbetjente sidespejle med varme.
Slet ikke så dårligt for kr. 126.990, hvis man ikke lige har brug for et stort bagagerum.
Suzuki Splash 1.0 (Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Suzuki Splash 1.0 GLS |
|
Type |
5-dørs hatchback |
|
Motor |
996 ccm benzinmotor, 3 cyl. 68 hk ved 6.000 o/m, 90 Nm ved 4.800 |
|
Transmission |
5 trins manuel gearkassse forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsaksel |
|
Maks. hastighed |
160 kmt |
|
Acc. 0-100 |
14,7 sek. |
|
Officielt forbrug |
20,8 km/l ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 560,- |
|
Vejl. pris fra |
Kr. 126.990,- plus levering. (GL fra 109.990,-) |
|
|