Her er en rummelig kabine plads til benene, også ved bagsædet, og bagagerummet sætter nye normer i klassen.
(Foto: Ib Trebbien)
Ejendomsmæglere ynder at tale om lysindfald. Det kan de finde i store mængder i testbilen, der er en Allure version og derfor udrustet med et stort glastag som standard. Peugeot kalder det et panoramatag, selv om det strengt taget kun viser himlen over panorama udsigten, men det kaster et velgørende lys ind i kabinen. Hvis man synes, det bliver for meget med alt det lys, kan man skærme af med et elektrisk styret rullegardin.
Det store bagagerum har for øvrigt en smart løsning for en kortarmet dansker. Man kan nedfælde bagsæderyglænene med et let tilgængeligt greb i bagagerummets side, så mam slipper for at klatre frem til selve sædet for at lægge det ned.
Udefra er der noget konservativt og magtfuldt over en Peugeot 508 SW’s lidt tunge linier.
”Den ligner en taxa”, var der en, der mente om den sorte – undskyld mørkebrune - testbil. Måske – men så kan jeg godt lide at køre taxa. Alternativt kan den store franskmand også leveres i f. eks. hvid eller lyseblå. Så burde der heller ikke være nogen, der tager fejl, men helt sikker kan man jo aldrig være.
Testen omfattede en tur på motorvej tværs gennem landet, og her brillierede stationcar’en som en komfortabel og afslappende rejsevogn.
Men den klarer sig også fortrinligt på de små veje. Styringen er præcis med en tydelig feedback til føreren om vejens beskaffenhed. Her er det svært at mærke forskel på GT versionens avancerede forhjulsophæng med dobbelte wishbone, og denne version med Peugeots version af McPherson forhjulsophænget.
PSA gruppens 2 liter diesel er et behageligt bekendtskab med masser af kræfter og moment. Brændstoføkonomien er fornuftig, ikke mindst ved motorvejsfart, hvad der tyder på en god aerodynamik i forhold til frontarealet.
Testbilens kræfter blev overført via en 6-trins automatisk gearkasse, som leverede næsten umærkelige skift. Peugeot har også deres ESG gearkasse, som er en manuel gearkasse med en automatisk skiftefunktion, i modelprogrammet. Men den leveres kun sammen med 1,6 diesel motoren i en Microhybrid udgave.
(Foto: Ib Trebbien)
Summen af 508 SW’erens dyder gør den til en af klassen bedste lige nu. Den er i hvert tilfælde min aktuelle favorit til titlen.
Men det tror pokker, når man ser på prislappen.
De nøgne fakta
|
Model |
Peugeot 508 SW 2.0 HDi Aut. Allure |
|
Type |
5-dørs stationcar, 5 pladser |
|
Motor |
1997 ccm dieselmotor, turbo, 4 cyl.,
163 hk ved 3.750 o/m,
340 Nm ved 2.000 o/m. |
|
Transmission |
6 trins automatisk gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: Pseudo McPherson
Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
223 kmt |
|
Acc. 0-100 |
9,5 sek. |
|
Officielt forbrug
v. blandet kørsel |
17,5 km/l |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 3.960,- |
|
Pris |
Kr. 465.990,- plus levering. |
|
|