Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Den kan banke de andre på banen

Biltest 
22/09/11 

I en tid, hvor de fleste bilproducenter med vekslende held forsøger at finde en ”mærke indentitet” ved at gøre deres forskellige modeller så ens, at de er svære at skelne fra hinanden, er det forfriskende, at se Honda følge den modsatte vej. De forskellige Honda modeller deler stort set kun logo’et på fronten.
Til gengæld ligner de ofte forgængeren.
 

Det er i høj grad tilfældet med Honda Accord, der har fået et nænsomt facelift. Den meget opmærksomme Honda specialist vil bemærke at Accord’en har fået minimeret frontens underbid, nye lister i frontgrillen og lygteglassene dækker over nye lygter.

Indvendigt er kabinen angiveligt også ændret, men jeg opdagede faktisk ikke hvor. Desuden fortæller Honda, at der er gjort mere ud af lyddæmpningen.

Til gengæld dækker betegnelsen Lifestyle over en helt ny variant, der kiler sig ind mellem de hidtidige topversioner Elegance og Executive. Lifestyle er blandt andet udrustet med Bi-Xenon forlygter, parkeringsensorer, 17 tommer alufælge og et lydanlæg med 10 højttalere. Det sidste får mig til at undres over, hvad man så skal med den forbedrede lyddæmpning, men sådan er der jo så meget.

En Honda Accord Tourer ser stor og imponerende ud, og den virker også umiddelbart rummelig. Men et bagagerum på 406 liter når alle sæder er i brug, hører til de mindste i klassen (hvis det ikke er det mindste). Faktisk bliver Accorden på det punkt slået klart af en Clio Sport Tourer. En del af forklaringen er bilens multilink baghjulsophæng, der fylder godt mellem hjulkasserne.

Motoren i 2.0 versionen er ligeledes uændret i forhold til forgængeren. Honda tilbyder ikke et ”downsize alternativ”. Overraskende nok har man ikke benytte faceliftet til at trimme motoren til bedre økonomi. Med et officielt forbrug på 13,9 km/l må der ellers være plads/behov for forbedring her.

Motoren er omdrejningsvillig nok, men det er også en nødvendighed, når det optimale drejningsmoment først nås mellem 4.100 og 5.000 omdrejninger. Det gør BMW/PSA bedre med deres 1,6 turbomotor med samme topeffekt.

Undervognen er nu som før fast og kontant. Her er ikke leflet for tidens tendens til mere komfort. Balancen er i topklasse, og Accorden er, trods sin størrelse, underholdende at tumle på en snoet sognevej.

Men det man husker efter en uge med Honda’en er først og fremmest en fornemmelse af gedigen kvalitet. Sammenligningen med et tysk bilmærke fra delstaten Bayern holder stadig.

Og så fik vi jo bekræftet ved GP Danmark, at en Honda Accord stadig kan banke alle konkurrenterne på Jyllands-Ringen.


Honda Accord Tourer 2.0 Lifestyle
(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta:

Model Honda Accord Tourer 2.0 Lifestyle
Type 5-dørs stationcar,
5 pladser
Motor 1997 ccm benzinmotor,
4 cyl.,
156 hk ved 6.300 o/m,
192 Nm ved 4.100-5.000 o/m.
Transmission 6 trins manuel gearkasse,
forhjulstræk
Undervogn For: Tværsvingarme,
Bag: Multilink
Maks. hastighed 212 kmt
Acc. 0-100 10,1 sek.
Officielt forbrug 13,9 km/l. ved blandet kørsel
Årlig grøn afgift Kr. 2.520,-
Pris som testet Kr. 420.500,- plus levering.