Ginetta Junior Cup adskiller sig fra alle andre ved udelukkende at være fokuseret på talentudvikling. Alt fra fysisk træning til sponsorpleje og medietræning er på programmet i tre-fire vintersamlinger, hvor de unge kørere mødes for at forberede sig på en international motorsportskarriere.
De unge talenter håber at se det ternede flag i en Ginetta i 2012. (Foto: Gripping Media)
I samarbejde med den engelske sportsvognsfabrik, Ginetta, giver den danske Ginetta Junior Cup et solidt afsæt mod en karriere, der eksempelvis kan gå videre til England, hvor Ginetta står bag en såkaldt talentstige. Her kan man starte i en Ginetta G40 magen til den danske version, og arbejde sig helt frem til en bil ved 24-timers løbet på Le Mans.
Den smukke Ginetta G40 fik sin Danmarkspremiere på Padborg Park. (Foto: Gripping Media)
De 14 testdeltagere, hvoraf størstedelen er gokartkørere, stiftede bekendtskab med bilen i to testpas af 15 minutters varighed. Med sig i bilen havde de en erfaren instruktør, der undervejs analyserede kørslen og kom med værdifulde input til ideallinier, bremsepunkter og kørestil.
Dagens tre instruktører var ikke hvem som helst. Benny Simonsen (bror til racerkøreren Allan Simonsen, red.) har syv års erfaring netop som køreteknisk instruktør fra de engelske racerbaner samt fra adskillige års kørsel i forskellige mesterskaber. Dennis Lind vandt i 2012 verdensmesterskabet i Formel Ford, og Michael K. Christensen deltager i GP3-mesterskabet, hvor han senest fik pokaler med hjem fra ungarnske Hungaroring.
Tommy Schröter med de unge kørere og næste års racerbil, Ginetta G40. (Foto: Gripping Media)
Samtlige testdeltagere kunne efter endt kørsel stige ud af bilerne med et stort grin i ansigtet. Den lille, rappe racerbil gav de unge talenter en oplevelse af de helt store.
”Det er bare fedt, det her”, lød det fra Jacob Simonsen, der efter to års pause fra gokart prøvede kræfter med Ginettaen. ”Jeg har set på flere andre klasser, og det er alt sammen dyrt. Ginetta Junior Cup virker gennemtænkt og professionelt, så det vil jeg arbejde målrettet på at deltage i.”
Også Benny Simonsen, der brugte mange timer i passagersædet i løbet af dagen, var imponeret over bilen. "Jeg kørte selv et par omgange i bilen i morges, og den kører rigtigt fedt", fortæller han. "Det er en bil, man kan arbejde med, så den er perfekt for en ung kører, der skal skifte fra gokart til en rigtig bil."
Tommy Schröter præsenterede klassens koncept for de mange interesserede. (Foto: Gripping Media)
Ginetta-fabrikken var repræsenteret ved Simon Finnis, general manager, og Mike Simpson, salgschef. Begge var meget imponerede over det stykke arbejde, Tommy Schröter har lavet for at få projektet på benene:
"Det er virkelig et flot stykke arbejde, der er lavet på relativ kort tid", fortæller Mike, der ved siden af sit job som salgschef også fungerer som officiel fabrikskører for Ginetta.
"Hele holdet bag har arbejdet hårdt og målrettet, og der bliver ikke gået på kompromis med kvaliteten. Jeg håber meget at der bliver tilstrækkelig opbakning til serien, så Danmark kan få nye talenter til Le Mans - gerne sammen med Ginetta."
Promotoren selv er også godt tilfreds med dagens forløb: "Jeg er glad for at så mange har vist interesse for bilen og for mesterskabet. Vi har haft mange unge kørere igennem i dag, og takket være vores dygtige instruktører er der ikke blevet skadet en eneste bil. Tværtimod har kørerne fået en god oplevelse af hvad bilen er for en størrelse - og ikke mindst hvad de kan forvente af Ginetta Junior Cup i 2012."
Gripping Media ApS Læs mere om: Tommy Schröter |