Biltest 11/07/11
|
|
På papiret ser den lidt lam ud. 116 hk lyder ikke som alverden i en BMW 3-serie, hvor der er 420 hk at gøre godt med i den anden ende af skalaen.
Testbilen er en BMW 316d, den svageste og, med en prislap på kr. 410.000, næstbilligste medlem i 3-familien. |
Men i dagligdagen overrasker den ”svage” positivt. Den vinder måske ikke så mange Stoplys GP’er, men den følger trods alt trafikken ubesværet, og det er kun under accelerationer i topgear, at man for alvor bemærker de begrænsede kræfter.
Hvis man, som undertegnede, er så heldig at bo på landet, hvor der er god plads på vejene, tilpasser man hurtigt sin kørestil til den ”lille” dieselmotor og bruger et par sekunder mere på at komme op i marchfart.
Det er for øvrigt lidt af en tilsnigelse at tale om den ”lille” dieselmotor. Motoren i en 316d har nemlig samme volumen som motorerne i 318d og 320d, nemlig 1995 ccm. Det er kun ydelsen, og måden den opnås på, der adskiller dem. De dage, hvor der altid lå en 1600 motor i en 316 og en 2500 motor i en 325 hører fortiden til.
Når man ser bort fra motoreffekten, er en 316d praktisk taget identisk med en 320d. Man får nøjagtigt de samme, inspirerende køreegenskaber, samme pladsforhold og samme prestige. Tesbilen afslørede i alle tilfælde ikke overfor omverden, hvilken motor, den havde under overfladen. Her var ingen modelbetegnelse, hverken på bagklap eller sider. Diskretion er en æressag.
Selvfølgelig vil jeg hellere have en 320d EfficientDynamicEdition, der kører lidt længere på literen, samtidig med den har 50% flere heste under frontklappen. Men med en prisforskel på kr. 75.000,- skal man godt nok have et stort kørselbehov, før regnestykket falder ud til sidstnævntes fordel.
Så fornuften siger BMW 316d selv om hjertet måske hælder til den effektive dynamik. Så er det bare, hvilken følelse der får overtaget.
| | | | | | BMW 316d (Foto: Ib Trebbien) |
De nøgne fakta:
|
Model |
BMW 316d |
|
Type |
4-dørs sedan, 5 pladser |
|
Motor |
1995 ccm turbodiesel, 4 cyl., 116 hk ved 4.000 o/m, 260 Nm ved 1.750-2500 o/m. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse, baghjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
202 kmt |
|
Acc. 0-100 |
10,9 sek. |
|
Officielt forbrug |
22,2 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1.960,- |
|
Aktuel pris fra |
Kr. 410.000,- plus levering |
|
|