Biltest 25/06/11
|
|
Jeg kan godt lide MPV’er. Bogstaverne står for Multi Purpose Vehicle eller direkte oversat Mange Formål Køretøj. Betegnelsen er ret præcis, for en MPV har som regel plads til både familie og venner, og kan bruges som flyttebil eller som sommerhus i en snæver vending. |
Desuden sidder føreren lidt hævet over den gemene hob og har et godt overblik over den øvrige trafik. Det betyder, at en MPV ofte snor sig hurtigere i tæt bytrafik end en flad sedan eller hatchback.
Men Mazda5 er lidt mere MPV en de fleste af slagsen. Den har 7 siddepladser, som mange af markedets øvrige MPV’er, men i modsætning til flertallet kan der rent faktisk sidde voksne mennesker på alle pladser, ja de kan oven i købet komme derind uden at klatre og vride sig.
Det skyldes dels de brede skydedøre i bege sider, dels at anden sæderække kan flyttes frem og tilbage som første række. Det er også set i andre MPV’er, men er langt fra hverdagskost.
Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Som i alle andre 7 sæder MPV’er mangler der i den grad bagageplads, hvis alle 7 ombordværende medbringer en taske eller to. Til gengæld rummer Mazda5 fint 5-6 personer med bagage, så det er i sidste ende et spørgsmål om at vælge.
Den forrige udgave af Mazda5 havde ry for at være blandt de bedst kørende i klassen, og det holder stadig stik, selv om konkurrenterne er kommet tættere på.
En MPV er altid en udfodring for bildesignerne Hvordan får man en stor kasse til at se godt ud?
Her har designerne har tilføjet nogle svungne profiler på sidedørene for at bryde og opbløde de store flader. Men tricket virker desværre kun delvist, for profilerne er kun tydelige når lyset kommer fra bestemte vinkler.
Men det tager jo ikke noget fra 5’erens reelle kvaliteter. Den er et godt, gedigent, velkørende og rummeligt alternativ til en traditionel stationcar. Og hvem kan få for meget plads?
De nøgne fakta:
|
Model |
Mazda5 2,0 Premium |
|
Type |
5-dørs MPV, 7 pladser |
|
Motor |
1999 ccm benzinmotor, 4 cyl., 150 hk ved 6.000 o/m, 191 Nm ved 4.500 o/m.. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
194 kmt |
|
Acc. 0-100 |
11,0 sek. |
|
Officielt forbrug |
14,5 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 2.520,- |
|
Pris fra |
Kr. 333.502,- plus levering |
|
|