Biltest 08/05/11
|
|
Verden er ikke altid retfærdig. Jeg skiftede direkte fra Fiat 500 til Hyundai ix20. Men hvor den førstnævnte affødte smil og muntre kommentarer på samlebånd, var der ikke nogen, der kommenterede mit transportredskab den uge, jeg kørte ix20, selv om koreaneren nøgternt set er en bedre bil end den italienske charmetrold. |
Med en akselafstand på 262 er den ikke overraskende mere komfortabel end den italienske mini, men den styrer også bedre og har et mere præcist gearskifte.
Og så må jeg nok holde op med at sammenligne æbler og pærer.
Hyundai kalder selv ix20 en MPV. Jeg vil nøjes med at kalde den en høj, rummelig hatchback, selv om førerpladsens indretning til tider kan forlede føreren til at tro, han sidder i en langt større bil.
1,4 liter motoren i testbilen får ham dog hurtigt ud af den vildfarelse. Den mangler ganske enkelt saft og kraft, og indtrykket forstærkes af en uheldig gearing.
Den sekstrins gearkasse fra diesel og 1,6 versionerne ville nok hjælpe for topeffekten på 90 hk nås først ved 6.000 o/m og drejningsmomentet når sit maksimum ved 4.000 o/m. Det er som i min 30 år gamle Lancia sportsvogn, dog med en lidt bedre brændstoføkonomi.
Heldigvis kan ix20'eren også leveres med andre motorvarianter, og den på kvalitetsfornemmelsen. Den føles som en bil, der kan køre til verdens ende uden problemer. Og skulle der være en enkelt svipser, har Hyundai 5 års garanti uden km begrænsning.
Premium er betegnelsen for højeste udstyrsniveau, og udstyrslisten er længere end en gammeldags smørrebrødsseddel med alt hvad hjertet kan begære. Lad mig nævne komfortgoder som fuldautomatisk klimaanlæg, fartpilot, handskerum med kølefunktion, læderrat og gearknop og ratbetjent Bluetooth forbindelse.
De eneste fabriksmonterede udstyrsdetaljer, som man skal bestille selv er navigation, bakkamera og soltag.
Men ingen af alle disse goder og fordele er altså nok til at få andre til at smile til dig, når du kører Hyundai ix20.
På den anden side synes Lois Lane heller ikke, at Clark Kent er lige så sexet som Superman
De nøgne fakta
|
Model |
Hyundai ix20 1,4 benzin Premium |
|
Type |
5-dørs hatchback, 4 pladser |
|
Motor |
1396 ccm benzinmotor, 4 cyl., 90 hk ved 6.000 o/m, 137 Nm ved 4.000 o/m. |
|
Transmission |
5 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Forbundne svingarme |
|
Maks. hastighed |
167 kmt |
|
Acc. 0-100 |
12,9 sek. |
|
Officielt forbrug |
17,9 km/l, ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1520,- |
|
Pris |
Kr. 239.995,- plus levering |
|
|