Kristensen vil få massiv støtte af over 10.000 landsmænd på lægterne.
Det må set med danske øjne meget gerne blive business as usual, når den 70. udgave af verdens mest berømte motorsportsløb, Le Mans, flages i gang i eftermiddag kl. 16. Tom Kristensen har vundet løbet de seneste to år i sin Audi R8-prototype ved først at kvalificere bilen som nummer to, og den position indtager danskeren og dennes holdkammerater Frank Biela (D) og Emanuele Pirro (I) også i år.
"Jeg fik lidt for meget trafik på mine flyvende omgange til at kunne køre helt igennem, så jeg manglede 3/10 sekund i at kvalificere vores bil på førstepladsen. Selvfølgelig ærgrer det min professionelle stolthed, men løbet bliver en helt anden snak. Desuden er Biela og Pirro så tilpas overtroiske, at de er jublende lykkelige for andenpladsen på startgridden," oplyser den 34-årige nordjyde fra Frankrig.
Danskerens bil regnes sammen med Audis to andre vogne for storfavoritter til at vinde det legendariske 24-timers-løb, og de tre biler i de tyske hovedfarver rød, gul og sort har da også kørt de tre hurtigste tider i kvalifikationen. Forrest starter den gule Audi nummer 2 med de lette kørere Rinaldo Capello, Christian Pescatori og Johnny Herbert, mens de lidt tungere drenge Kristensen, Pirro og Biela bag sig har Audis nyeste bil med debutanterne Phillip Peter og Marco Werner samt den mere erfarne Michael Krumm i den sorte nummer 3.
"Jeg ser vores gule søsterbil som vores største konkurrent, for de tre kørere er hurtige og har en lille vægtfordel på den lange bane. Til gengæld udgør vi i bil nummer 1 et mere homogent og fysisk stærkt hold, så vi har erfaringen til både at kunne køre hurtigt og taktisk. Et Le Mans varer 24 timer og formentlig et stykke over de 5.000 kilometer, så det er også nødvendigt at kunne køre med hovedet. Men alt kan ske i dette løb, hvor materiellet og heldet spiller afgørende roller. Et lille koncentrationssvigt i en overhaling eller en usynlig olieplet på banen om natten, så kan det hele være forbi," forklarer Tom Kristensen.
Banen er i år blevet udvidet med godt 200 meter, så den nu måler i alt 13,880 km. Fem gange pr. runde når de hurtigste biler over 300 km/t, inden der skal bremses voldsomt ned igen, og disse ekstreme forhold gør Le Mans til en styrkeprøve for både mand og bil. Samtidig er løbets 50 biler delt ind i fire grupper, hvoraf Kristensens prototype-klasse er den hurtigste. Det betyder, at de førende mandskaber skal overhale konstant i de 24 timer og være sikre på, at de øvrige chauffører har øjnene med sig i spejlene.
Løbet flages af søndag kl. 16, hvor de 250.000 tilskuere vil valfarte til sejrspodiet for at hylde vinderne. De seneste år har over 10.000 danskere kunnet heppe på Tom Kristensen, og på grund af dennes succes regnes der med op mod 15.000 rød-hvide fans til løbet i år.
TV 2 sender hele Le Mans live med blandt andre 1990-vinderen John Nielsen som kommentator. Læs mere om: 16/06/02 - Le Mans - Le Mans |