Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Optakt til Le Mans 2002

Le Mans 
11/06/02 

Så er der kun 4 dage til årets 24 timers løb på Le Mans køres.
Løbet startes lørdag den 15. juni klokken 16.
 

Årets felt består af 48 + 2 biler, og du undre dig måske over de +2, men det er ganske enkelt to biler som deltager udenfor konkurrence.
Bilerne er en Panoz og en Lola, som er indsat af et fransk filmhold som skal lave optagelser til en Le Mans film som får premiere i foråret 2003.

Det normale felt består af 48 biler og to danske chauffører, som er den forsvarende Le Mans mester Tom Kristensen, som igen i år stiller op for Audi, og så er det Jan Magnussen, som er tilbage i den 'gamle' Panoz.

Hvis vi skal prøve og vurdere hvem der er favorit til at vinde løbet, så er det ikke så svært for Audi holdet som består af 3 biler, og de er helt sikkert favoritter i løbet.
Ud over de 3 fabriks Audier kommer der også en japansk indsat Audi fra Team Goh. Klinger Goh navnet lidt i dine øre er det helt rigtigt, for det var samme mand som arbejdede sammen med det danske Dome hold sidste år, men nu har han fået fat i en 2001-spec. Audi, som indsættes på Le Mans.


Tom Kristensen, 2001
(Foto: Audi Sportpress)

Her ud over er der en del dark horses i feltet, som godt kan gå hen og overraske hvis Audi teknikken skulle svigte.
Her i blandt er Panoz holdet, som senest under ALMS løbet på Sears Point viste at de kan køre stærkt, for her var det Jan der vandt løbet.
Man skal bestemt heller ikke underkende Courage bilerne og Bentley, de kan også godt vise sig at være meget stærke, og måske overraske.

MG kommer til start igen, men de deltager i den lille prototype klasse, som kaldes LMP675.
Denne bil har vist sig at være meget stærk, til trods for at den er udstyret med en mindre motor end LMP900 bilerne. Det vil ikke overraske mig hvis vi kommer til at se den helt fremme i feltet efter tidtagningen.
Spørgsmålet er bare om den kan holde dampen oppe i 24 timer?

GTS klassen ser også ud til at kunne udvikle sig til en gang god race.
Under normale omstændigheder vil en GTS bil ikke kunne vinde Le Mans, og det er heller ikke overvejende sandsynligt at det kommer til at ske i år.
Men vi kan alligevel forvente at se en omgang god race, for årets nye indslag kommer fra Ferrari. Engelske Prodrive som normalt er kendt fra at lave Subaru racere til VM serien i rally, har i år lave en Ferrari 550 Maranello, som køres af Rydell, Menu og Enge, og specielt Tomas Enge har vist at Ferrarien er meget hurtig, så favoritterne fra Corvette teamet får virkeligt noget at se til, og jeg er bestem ikke sikker på at Corvette trækker det længste strå.

GT klassen domineres igen i år af Porsche 911 racerer, men her kommer der også et par Ferrarier som kan lave lidt ravage.
Der deltager et par Ferrari 360 Modena biler, og de vil helt sikkert forsøge at holde Porsche fra fadet, men husk at Porsche bilerne bare køre og køre, så Ferrarien skal køre helt op til deres bedste hvis de vil vinde denne klasse.

Bilen som står til årets dumpekarakter, allerede inden løbet, er helt sikkert Morgan som allerede under testdagen viste at de var helt suverænt langsomst. Efterfølgende har teamet testet en del, men der har været mange tekniske problemer, og der er udskiftet en hel del stumper på bilen, så den kommer formodentligt ikke til at holde længe. Bilen var så langsom under testdagen, at hvis vi regner lidt på det, overhales den med en omgang inden der er kørt et kvarter af løbet, og alene det faktum at den er så langsom udgør en sikkerhedsrisiko på banen.

Vi kunne godt skrive om alle de andre biler, men det ville blive alt for omfattende og i øvrigt er Le Mans total uforudsigelig, og det er nok også derfor det er verdens mest fascinerende racerløb.

Vi håber på god vind og ingen uheld til de to danske kører som allerede er i aktion onsdag aften hvor den første tidtagning køres fra 19:00 - 21:00 og 22:00 - 00:00 - tilsvarende køres der tidtagning torsdag fra 19:00 - 21:00 og 22:00 - 00:00.


Læs mere om:
  • 16/06/02 - Le Mans - Le Mans
  •