Karrosseriet er vokset 9 cm i længden, akselafstanden er øget med 5 cm og sporvidde er også vokset lidt. Trods de lidts større dimensioner er det dog lykkedes at sænke vægten godt 30 kg.
Den gode balance og de fine køreegenskaber er overført fra forgængeren.
Udstyrsmæssigt står den også fint i forhold til konkurrenterne. Den testede version havde blandt andet et lækkert læderrat med betjeningsknapper til radioen og aircondition som standard.
Når jeg alligevel føler mig lidt skuffet over bilen, skyldes det primært musklerne – eller rettere manglen på samme.
De gamle 1,3 og 1,5 motorer er nemlig afløst af en ny 1,2 liter motor, der yder 94 hk.
På papiret ser det godt nok ud. Den yder 2 hk mere end den gamle 1,3 liter motor, men føles alligevel svagere i praksis.
Da jeg kørte op ad bakken ved Dybbøl mølle med fuld last, måtte jeg geare ned for at holde de tilladte 60 km/t. på stedet. Jeg troede først, at det skyldtes vintervejret under testen, men måtte siden erkende, at årsagen snarere var motorens drejningsmoment, der først topper ved 4800 omdrejninger.
Når man er alene i bilen og holder motoromdrejningerne mellem 5000 og 6000 omdrejninger (hvor hestene kommer ud af stalden) føles Swift'en til gengæld både sportslig og underholdende, men så er det til nok så som så med den fine brændstoføkonomi trods start/stop automatikken. Man kan kan godt få både i pose og sæk med Swift'en – bare ikke på en gang.
De nøgne fakta:
|
Model |
Suzuki Swift 1,2 GL Stop/Start |
|
Type |
5-dørs hatchback, 5 pladser |
Motor |
1242 ccm benzinmotor, 4 cyl., 94 hk ved 6000 o/m, 118 Nm ved 4800 o/m. |
Transmission |
5 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson med krængningsstabilisator. Bag: Torsionsaksel og skruefjedre |
Maks. hastighed |
165 km/t. |
Acc. 0-100 |
12,3 sek. |
|
Officielt forbrug |
20,4 km/l. ved blandet kørsel |
Årlig grøn afgift |
Kr. 520,- |
Pris |
Kr. 154.990,- plus levering |
|
|