”2010 var mit første år som teamejer og teamchef i Harms Benjan Racing Team,” fortæller Robbin Harms umiddelbart inden afrejsen til Australien. ”Det betød, at alt var nyt. Faktisk var det kun gashåndtaget, jeg kendte i forvejen,” smiler han og fortsætter: ”Desuden var vi sidste år to kørere i teamet. Det er vi ikke i år. Finanskrisen har også holdt sit indtog i Supersport VM og der er ganske enkelt ikke råd til at være to kørere i 2011.”
For Robbin Harms selv kan det let gå hen at være et plus: ”Nu skal vi alene koncentrere os om min deltagelse. Det kan være en fordel. Selvfølgelig mangler jeg nu en sparringspartner, men jeg har på den anden side så stor erfaring, at jeg glimrende kan klare mig uden. Fremfor alt tager vi hul på den nye sæson med al den viden, vi opnåede sidste år” siger Robbin Harms.
Robbin Harms tager hul på en ny sæson i Supersport verdensmesterskabet, endnu bedre rustet end i fjor. (Foto: Harms Benjan Racing)
Bedre rustet
Teamet er bedre rustet i 2011 med det nyeste materiel og en frisk Honda CBR600RR racermotorcykel. Desuden har man indgået vigtige sponsoraftaler med en række virksomheder, hvor den mest markante er Max MC Import i Sydals, som er Danmarks største importør af reservedele til motorcykler.
”Det er imponerende, at Robbin er nået så langt i road racing, Vi er glade for at blive en stor dansk sponsor for Robbin.” siger Bent Jacobsen, direktør i Max MC Import A/S og understreger dermed, at det ikke alene handler om at eksponere MAX’s produkter, men også regulært om at bidrage til og være en del af den danske MC-stjernes succes.
Supersport verdensmesterskabet består af 13 løb fordelt på tre kontinenter men med hovedvægten lagt i Europa. Motorcyklerne er 150 hestes sportsmotorcykler med 600 ccm firetaktsmotorer, bygget om til race og med et fartpotentiale tæt ved 300 km/t. I fjor sluttede Robbin Harms på 7. pladsen i VM, kun 1 enkelt point fra 5. pladsen – og det er ikke meget i et mesterskab, hvor en løbssejr giver 25 points.
Løbskalender 2011:
27. februar, Phillip Island, Australien
27. marts, Donington Park, England
17. april, Assen, Holland
8. maj, Monza, Italien
30. maj, Miller Motorsports Park, USA
12. juni, Misano, Italien
19. juni, Motorland Aragon, Spanien
10. juli, Brno, Tjekkiet
31. juli, Silverstone, England
4. september, Nürburgring, Tyskland
25. september, Imola, Italien
2. oktober, Magny-Cours, Frankrig
16. oktober, Portimao, Portugal Harms Benjan Racing Scandinavian Racing Press Læs mere om: Robbin HarmsHarms Benjan RacingPhillip Island |