Henning Solberg – Ford Fiesta RS WRC. (Foto: M-Sport Stobart Ford WRT)Fredag forsatte Ford kørerne med at sætte de hurtigste tider, dog mistede Per-Gunnar Andersson føringen efter en afkørsel, men satte dog de 4 hurtigste tider i løbet af rallyet, men sluttede desværre nede som nummer 7 samlet. Han er forsat usikker på hans fremtid i WRC serien, men skal køre udvalgte løb i IRC-serien for Proton.
Der var dog andre talenter, der blandede sig i fronten, især nordmanden Mads Østerberg, der overtog føringen efter P.G. Andersson, han viste med de 2 afdelinger han har kørt i det Norske Mesterskab, at det havde givet ham en fordel, selv om han også først i denne uge havde fået hans nye Ford Fiesta RS WRC bil, og at han igennem hele fredagen kunne holde køre Mikko Hirvonen, Petter Solberg og Sebastian Ogier bag sig.
Lige netop Sebastian Ogier, skulle give Citroën deres første prøve sejr på prøve 6. Det var dog Petter Solberg der fredag holdt flaget oppe for Citroën, med hans samlede 3. plads efter Mikko Hirvonen og Mads Østerberg.
Petter Solberg – Citroën DS3 WRC. (Foto: Petter Solberg World Rally Team)
Lørdag tabte Ford kørerne tid, nu hvor de skulle køre først på prøverne, dette gav Citroën ikke mindre end 8 hurtigste tider denne dag, hvor Sebastian Loeb også viste med 4 hurtigste tider, at han ikke var rusten, men han havde dog svært ved at vinde den tid, han havde tabt fredag, og sluttede også rallyet noget uventet helt nede på en samlet 6. plads, hvilket må siges at være noget uventet for verdensmesteren, der også oplevede 2 punkteringer i løbet af rallyet, men mon ikke han kommer tilbage måske allerede næste gang - i Mexico.
Mads Østerberg – Ford Fiesta RS WRC. (Foto: M-Sport Stobart Ford WRT)
Kampen om føringen var dog ret intens på prøve 10. Her førte Mads Østerberg kun med 0,4 sekunder til Mikko Hirvonen, der dog på prøve 11 bragte sig i føring af rallyet, og holdt denne placering resten af dagen. Ellers var det Jari Matti Latvala og Petter Solberg, der skiftede til at have 3. pladsen, og da dagen var ovre var der kun 15,8 sekunder mellem de 5 første kører, så der var stadigvæk meget spænding i løbet inden den sidste dag.
Jari Matti Latvala – Ford Fiesta RS WRC. (Foto: Ford Abu Dhabi World Rally Team)
Søndag kæmpede Jari Matti Latvala med at finde rytmen i bilen, og efter at have mistet hans for kofanger, fik han varme problemer, da motoren fik for meget køling, og fandt sig selv på 5. pladsen. Men efter service pausen, satte han hurtigste tider på prøve 20 og 21. Med denne flotte afslutning sluttede han på en samlet 3. plads på podiet, og scorede derved også 16 VM point.
Længere nede i stillingen var Kimi Raikkonen stadig med i rallyet og startede året rigtig flot. Han havde mange top 10 tider, hvilket sikrede ham en samlet 8. plads.
Nu er det spændende og se om han forsætter i WRC serien, eller om han skal køre i stedet for den skadede Robert Kubica i Lotus Renault F1.
Kimi Raikkonen – Citroën DS3 WRC. (Foto: Citroën Press)
Søndag eftermiddag bød på noget af en overraskelse, da man for første gang i WRC serien, skulle køre dagens sidste prøve, som var en Power Stage der ville give bonus point til de 3 hurtigste køre med 3 – 2 og 1 point i bonus.
Overraskelsen var at det ikke var Petter Solberg der kørte i bil nummer 11, men hans co-driver Chris Patterson efter at Petter Solberg tidligere var blevet stoppet mellem to prøver med 112 km/t - hvor man kun måtte køre 80 km/t. Af en eller anden årsag, var det så derfor, at det var Chris Patterson der kørte dagens sidste prøve, og mistede desværre så meget tid, at han rykkede ned fra 3. pladsen, og sluttede rallyet på en samlet 5. plads.
Sebastian Ogier – Citroën DS3 WRC. (Foto: Citroën Press)
Sebastian Ogier vandt en placering, og havde en meget fin weekend. Han viste flere god tider og var lørdag stadig med i kampen om sejren. Han sluttede med at vinde den nye Power Stage, satte 3 hurtigste tider og sluttede som samlet nummer 4, som den bedst placeret Citroën DS3 WRC kører, og fik 15 point med sig fra Sverige.
Mikko Hirvonen – Ford Fiesta RS WRC. (Foto: Ford Abu Dhabi World Rally Team)
Kampen om 1. pladsen i Rally Sweden var ikke overstået, efter prøve 18 og 19 havde Mikko Hirvonen åbnet en lille føring på 13,7 sekunder til Mads Østerberg, men efter pausen og prøve 20 havde Mads Østerberg, lukkede hullet lidt igen, og var nu kun på 9,2 sekunder og på 4,9 sekunder efter prøve 21.
Så der var stor spænding inden den sidste prøve, der dog kun var 4,16 kilometer, denne prøve blev jo vundet af Sebastian Ogier, og Mikko Hirvonen sluttede på 5. pladsen, med en tid på 2:24.1 minutter.
Mads Østerberg kørte en tid på 2:25.7 minutter, og sluttede kun 6,5 sekunder samlet efter Mikko Hirvonen i Rally Sweden 2011.
Sluttelig bør det også lige nævnes at den regerende mester i Swedish Touring Car Championship (STCC) Richard Göransson denne weekend kørte sit andet rallyløb, men det første i WRC sammenhæng, han sluttede på 17. pladsen i sin Mitsubishi Lancer fra A3 klassen.
Resultat Rally Sweden 2011:
|
Pl. |
# |
Kl. |
Kører |
Mærke |
Tid |
Diff. |
|
1 |
3 |
M |
M. Hirvonen |
Ford Fiesta |
3:23:56,6 |
|
2 |
6 |
M |
M. Østberg |
Ford Fiesta |
3:24:03,1 |
+0:00:06,5 |
3 |
4 |
M |
J. Latvala |
Ford Fiesta |
3:24:30,6 |
+0:00:34,0 |
|
4 |
2 |
M |
S. Ogier |
Citroen DS3 |
3:24:44,3 |
+0:00:47,7 |
5 |
11 |
A1 |
P. Solberg |
Citroen DS3 |
3:25:27,8 |
+0:01:31,2 |
6 |
1 |
M |
S. Loeb |
Citroen DS3 |
3:26:26,9 |
+0:02:30,3 |
|
7 |
16 |
A1 |
P. Andersson |
Ford Fiesta |
3:30:18,6 |
+0:06:22,0 |
8 |
8 |
M |
K. Raikkonen |
Citroen DS3 |
3:30:58,9 |
+0:07:02,3 |
9 |
15 |
A1 |
M. Wilson |
Ford Fiesta |
3:34:08,1 |
+0:10:11,5 |
|
10 |
10 |
M |
K. Al |
Ford Fiesta |
3:34:27,7 |
+0:10:31,1 |
11 |
18 |
A2 |
P. Sandell |
Skoda Fabia |
3:36:21,1 |
+0:12:24,5 |
12 |
19 |
A2 |
M. Prokop |
Ford Fiesta |
3:37:39,7 |
+0:13:43,1 |
|
13 |
9 |
M |
D. Kuipers |
Ford Fiesta |
3:37:54,3 |
+0:13:57,7 |
14 |
43 |
M |
K. Block |
Ford Fiesta |
3:40:48,4 |
+0:16:51,8 |
15 |
51 |
A2 |
C. Breen |
Ford Fiesta |
3:42:29,3 |
+0:18:32,7 |
|
16 |
26 |
P |
M. Semerad |
Mitsubishi Lancer |
3:46:59,8 |
+0:23:03,2 |
17 |
54 |
A3 |
R. Göransson |
Mitsubishi Lancer |
3:50:36,5 |
+0:26:39,9 |
18 |
53 |
A2 |
A. Laivola |
Peugeot 207 |
3:52:10,1 |
+0:28:13,5 |
|
19 |
34 |
P |
Y. Protasov |
Mitsubishi Lancer |
3:52:17,1 |
+0:28:20,5 |
20 |
64 |
A6 |
F. Ahlin |
Ford Fiesta |
3:53:11,9 |
+0:29:15,3 |
21 |
35 |
P |
N. Fuchs |
Mitsubishi Lancer |
3:53:43,9 |
+0:29:47,3 |
|
22 |
32 |
P |
V. Gorban |
Mitsubishi Lancer |
3:53:49,3 |
+0:29:52,7 |
23 |
57 |
A3 |
R. Muhonen |
Mitsubishi Lancer |
3:55:58,7 |
+0:32:02,1 |
24 |
60 |
A3 |
S. Karyakin |
Subaru Impreza |
3:58:40,6 |
+0:34:44,0 |
|
25 |
56 |
A3 |
J. Salomaa |
Mitsubishi Lancer |
4:04:42,3 |
+0:40:45,7 |
26 |
65 |
A8 |
L. Storm |
Ford Fiesta |
4:05:19,2 |
+0:41:22,6 |
27 |
63 |
A3 |
A. Villanueva |
Mitsubishi Lancer |
4:06:55,2 |
+0:42:58,6 |
|
28 |
23 |
P |
G. Linari |
Subaru Impreza |
4:14:45,3 |
+0:50:48,7 |
29 |
17 |
A2 |
R. Kuipers |
Ford Fiesta |
4:15:43,4 |
+0:51:46,8 |
30 |
59 |
A3 |
E. Boland |
Mitsubishi Lancer |
4:16:06,3 |
+0:52:09,7 |
|
31 |
33 |
P |
D. Tagirov |
Subaru Impreza |
4:21:53,4 |
+0:57:56,8 |
32 |
30 |
P |
O. Saliuk |
Mitsubishi Lancer |
4:22:52,5 |
+0:58:55,9 |
33 |
28 |
P |
M. Al |
Subaru Impreza |
4:29:52,6 |
+1:05:56,0 |
|
34 |
62 |
A3 |
J. Besson |
Mitsubishi Lancer |
4:52:33,4 |
+1:28:36,8 |
|
Per Flemming Rasmussen Rasmotorsport.com Læs mere om: Henning SolbergKimi RäikkönenMikko HirvonenPer-Gunnar AnderssonPetter SolbergRichard GöranssonSebastien OgierSverige13/02/11 - Sverige - WRC - FIA VM |