Rally Monte-Carlo Historique 06/01/11
|
|
Rallye Monte-Carlo Historique er på mere end 3.000 kilometer Et af verdens berømteste motorløb, Rallye Monte-Carlo, fylder 100 år, og det sker med dansk deltagelse i løbets klassiske udgave for historiske biler. Fire danske hold er blandt de 328, der stiller op i det yderst krævende, ugelange rally. |
Det bedst placerede danske mandskab i Rallye Monte-Carlo Historique i 2009 og 2010 vil forsøge at gøre det endnu bedre i 2011. Med start i Glasgow ligger der 3.341 kilometers rally forude, når Lars Bækkelund, Horsens, og Arne Pagh, Middelfart, starter ud i deres Fiat 128 Coupé fra 1972. De blev nr. 10 i 2009 og nr. 6 i 2010, og de tæller blandt Europas bedste i historisk pålidelighedsrally.
"Vi ønsker os en behagelig tilkørselsrute fra Glasgow frem til de franske Alper, men når først bjergene er nået, håber vi på masser af sne og dårligt vejr, siger Lars Bækkelund og tilføjer: "Jo glattere veje, jo bedre vil vi kunne klare os."
Lars Bækkelund og Arne Pagh, her på en specialetape med deres Fiat 128 Coupé, blev nummer seks sidste år. Kan de gøre det endnu bedre i 2011? (Foto: Michael Eisenberg)
Næstbedste danskere de to sidste år, Bent Mikkelsen, Vejle, og Jens Gandrup, Odense, starter også fra Glasgow i deres Alfa Romeo 1750 GTV fra 1968. De blev nr. 55 og 67 de to sidste år og håber på en placering i top 25 i år.
"Vi har forberedt os bedre end nogensinde, blandt andet med gennemkørsel af vejene i de franske Alper, hvor sidste nat, kaldet de lange knives nat, plejer at være afgørende," fortæller Bent Mikkelsen.
Bent Mikkelsens og Jens Gandrups Alfa Romeo har fået ny motor og gearkasse inden dette års Rallye Monte-Carlo Historique. De glæder sig til at komme op på bjergvejene i de sydfranske Alper. (Foto: Michael Eisenberg)
Lars Bækkelund og Bent Mikkelsen stiller op for det danske team Scuderia Italia, og de vil som de foregående år forsøge at blive de to bedste danske hold i løbet.
De to andre danske hold i Rallye Monte-Carlo Historique er Peter Karlsen og Lasse Moisgaard i VW Golf GTI fra 1978 samt Preben Kristoffersen og Knud Hedegaard i Austin Mini Cooper fra 1968. De starter begge fra Warszawa.
Rallye Monte-Carlo Historique køres fra den onsdag den 26. januar til den onsdag den 2. februar med start i Glasgow, Warszawa og Marrakech og mål i Monaco.
328 biler er til start.
Noter:
Om deltagerne:
Tidligere vindere af det moderne Rallye Monte-Carlo samt andre topkørere i rally er blandt deltagerne i Rallye Monte-Carlo Historique:
Finnen Rauno Aaltonen, vinder af rallyet i 1967 i Mini Cooper S, er med i en bil magen til fra 1969.
Åke Andersson, tidligere svensk topkører i rally, stiller op med Stig Blomqvists tidligere codriver Hans Sylvan i en Porsche 911 fra 1968.
Franske Jean Ragnotti, vinder af rallyet i 1981 i en Renault 5 turbo, stiller op i en Renault 4 fra 1972.
Den tidligere Formel 1-kører, franskmanden Erik Comas, er med i en Alpine Renault A110 fra 1973.
Bruno Saby, fransk vinder af rallyet i 1988 i en Lancia Delta, stiller op i en Autobianchi A112 Abarth fra 1976
Nordens bedste bud på en topplacering er, udover Lars Bækkelund og Arne Pagh, det norske hold Henning Jørstad og Tine Hallre i en Alpine Renault A110 1600 fra 1977. De blev nr. 2 i 2009.
Om løbet:
I modsætning til det moderne Rallye Monte-Carlo er den historiske udgave ikke et hastighedsrally, men et pålidelighedsrally, hvor det gælder om at holde en præcis gennemsnitshastighed på de op til 40 kilometer lange specialetaper.
Er man en tiendedel sekund foran eller efter idealtiden ved en af de mange hemmelige tidskontroller, straffes det med ét strafpoint. Imidlertid er vejene så krævende, at selv det at holde 50 kilometer i timen i gennemsnit er en umulig opgave på visse etaper. I mørke, sne og is i op til 1600 meters højde kan selv de hurtigste biler og bedste chauffører ikke holde tiden. Her tæller bilens kræfter, kørerens evner og codriverens informationer ekstra meget.
Det er derfor, at en kører som Lars Bækkelund og en codriver som Arne Pagh kan køre sig i top, til trods for at deres lille Fiat har 100 hestekræfter færre end deres hårdeste konkurrenter, som deltager med Porscher og Alpine Renault'er. Michael Eisenberg Læs mere om: Monte Carlo26/01/11 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |