Biltest 26/12/10
|
|
Hyundai i20 har været på markedet i et par år. Den er en fin lille bil, der opfylder de basale transportbehov, uden at gøre meget væsen af sig. I år (2010) har CRDi versionen fået en opdateret commonrail diesel motor med lidt bedre brændstoføkonomi, mindre CO2 udslip, og partikelfilter. Motoren findes to versioner med og henholdsvis 75 hk og 90 hk, begge med marginalt forbedrede ydelser i forhold til forgængerne. |
Testbilen var udrustet med 75 hk motoren. Topeffekten gør ikke i20 til en sprinter, men den følger trods alt nogenlunde ubesværet med trafikstrømmen.
Et drejningsmoment på 200 Nm er også lovende, men hvis man er vant til sejtrækkende dieselmotorer bliver man noget overrasket her. Momentet er nemlig først til rådighed fra 1750 til 2350 omdrejninger. Under dette område er der ikke mange vitaminer i kræet, og det betyder, at der skal røres flittigt i gryden med gearstangen.
Så jeg vil anbefale, at man prøver 90 hk versionen også, hvis man går i købstanker. På papiret har den godt nok samme moment, men mine oplevelser med denne motor i en 6-gears Kia Venga efterlod et mere positivt indtryk.
Men alt har en pris og den større motor gør Hyundai i20 10.000 kr dyrere, og det er måske afgørende i denne prisklasse.
Når det er sagt, så er det svært at finde noget negativt at sige om i20'eren.
Den klarer de isglatte vinterveje uden slinger i valsen. Jeg havde desværre ikke lejlighed til at genopfriske køreegenskaberne på tør vej, men så vidt jeg husker, klarer den sig også upåklageligt her. Den har rimelige pladsforhold og prisen virker også reel.
En Hyundai i20 er for mig den fornuftige bil, man vælger på grund af økonomien. Men det er vel i grunden heller ikke så galt?
De nøgne fakta
|
Model |
Hyundai i20 1,4 CRDi Comfort 75 hk |
|
Type |
5-dørs hatchback |
|
Motor |
1396 ccm dieselmotor med turbolader, 4 cyl., 75 hk / 55 kW ved 4000 o/m, 220 Nm ved 1750-2350 o/m |
|
Transmission |
5 trins manuel gearkassse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson med krængningsstabilisator. Bag: Forbundne svingarme. |
|
Maks. hastighed |
161 km/t. |
|
Acc. 0-100 |
16,0 sek. |
|
Forbrug |
23,8 km/l. ved. blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1960,- |
|
Pris |
Kr. 169.995,- plus levering (december 2010) |
|
|