Den unge dansker har imponeret mange på Portimao banen, med sin umiddelbare hurtighed. Da Mac, modsat stort set alle andre, kun kørte en dags testprogram på Dag 2 så bør man sammenligne Mikkels hurtigste tid på 1.35,699 med de øvrige tider på Dag 1. Denne tid ville have sat ham på den samlede andenplads på Dag 1 af testen!
Fredag den 3. december var dagen som Mac havde ventet på så længe, og han skuffede ikke. En samlet 7. plads blandt de deltagende kørere på Dag 2 af testen kunne han glæde sig over, i den 485 hks F2 racer efter 350 kilometer eller 76 omgange. De hurtigste tider blev sat efter fredagens sidste shootout session, hvor bilens overboost gav yderligere 50 hestekræfter.
Mikkel var den ene ud af kun to kørere i det samlede felt på 13 kørere, der ikke tidligere havde kørt løb eller testet i bilen. Og mens resten af feltet havde kørt en testdag om torsdagen, så havde den unge dansker bare en dag til at lære både bil og bane at kende.
Det er en udfordring. Især på en bane som Portimao der regnes som teknisk vanskelig, med store højdeforskelle og blinde sving.
(Foto: Gary Parravani, Xynamich Motorsport Photography)
Dagen startede med en grundig gennemgang af F2 bilen, ved chefingeniør James Goodfield. Klokken 9.00 var banen var banen stadig våd efter et voldsomt regnvejr natten før, hvilket betød at dagens første session på 3 timer fra klokken 9 til 12 for størstedelen blev kørt på regndæk. Det gav Mac mulighed for at lære både bil og bane at kende, uden at skele til omgangstiderne. Efter 12 omgange blev danskeren bedt om at køre i pit, efter han et stykke tid havde været andenhurtigst.
Hans ingeniør Mike Rowe vurderede, at Mikkel havde lært hvad han kunne under de fugtige forhold. Banen tørrede op kort før klokken 12, hvilket gav debutanten mulighed for at køre deres første meter på tørvejrsdæk og virkeligt presse den Williams F1 byggede Formel 2 racer.
(Foto: Gary Parravani, Xynamich Motorsport Photography)
Middagspausen gav mulighed for at gennemse både onboard video fra raceren, samt ikke mindst gennemgå data fra bilens mange sensorer sammen med ingeniør Mike Rowe. Klokken 14 fik Mikkel mulighed for at køre sit første eftermiddagsstint på et nyt sæt slicks. Det var helt tydeligt, at den udfordrende bane med de mange højdeforskelle var lige noget for den hurtige dansker.
"Banen er rigtig fed, " fortalte Mac efter sit første stint. "Det er ligesom at køre race i en rutsjebane, der er ikke et eneste øjeblik hvor man kan slappe af. Man er enten ved at bremse ned til næste sving, eller på vej op eller nej af en bakke. Det er godt at jeg har trænet så meget, man kan godt mærke at raceren giver en del G-påvirkninger i nakke og skuldre. Men det er jo bare så meget bedre, jeg nyder virkeligt det her. Min fysiske form gør, at jeg kan køre denne noget vilde bil uden at tabe koncentrationen."
(Foto: Gary Parravani, Xynamich Motorsport Photography)
Eftermiddagen blev brugt på at presse både racer og kører, og bremsepunkterne blev rykket tættere og tættere på svingene. Men det er ikke nok at optimere linierne, Mikkel havde også fået lektier for af Ingeniør Rowe.
"Jeg har i middagspausen set data igennem, og der er et par ting jeg skal arbejde lidt på at forbedre. Det er dejligt at blive udfordret på den måde, jeg nyder virkeligt denne dag. Og at tænke på, at jeg har fået denne test som en præmie hvor andre skal betale for den, gør kun det hele meget bedre."
Eftermiddagens sidste stint, fra klokken 16.20 til klokken 17.00, var dagens absolutte højdepunkt. Her skulle bilens turbo overboost system aktiveres, dermed kan bilen yde yderligere 50 hestekræfter så den samlede ydelse når op på 485 hestekræfter. Det er dog ikke en kontinuerlig ydelse, men en serie af overboost skud, i alt 8 skud af hver 6 sekunders varighed. I mellem hvert overboost skud har bilen 10 sekunder til at køle af, før næste overboost skud er til rådighed.
Kunsten er at vide hvor det vil være gavnligt at fyre boostet af, uden at bilen begynder at skride ud eller man taber det øgede momentum i en nedbremsning. Der var flere kørere der endte med at stå sidelæns efter bilens fulde motorkraft blev fyret af for tidligt. Mikkel fik ros for sin disponering af de ekstra kræfter, i et felt der allerede havde kørt en dags test på 76 omgange eller 350 kilometer. Stemningen i pitten var intens, der var ingen tvivl om at samtlige kørere gik efter dagens bedste tid i en hektisk shootout!
(Foto: Gary Parravani, Xynamich Motorsport Photography)
Mac endte på syvendepladsen, bare EN hundrededel sekund op til den mere erfarne kører på sjettepladsen. Den hurtigste tid på 1.34,619 blev sat af Jack Clarke, der har kørt flere sæsoner i serien.
Efter den intense testdag var der lutter roser til danskeren, fra både ingeniør Mike Rowe og F2 teamkoordinator James McGornall.
Den erfarne Formel 2 ingeniør, Mike Rowe, havde med sine 44 års erfaring i racing udelukkende roser til Mac. Den engelske ingeniør deltog som mekaniker i sit første Formel 3 løb tilbage i 1966, og har set sin del af unge og lovende talenter.
"Mikkel er helt klart en hurtig kører! Han har ikke lavet en eneste fejl hele dagen, og han har kørt tider der bare blev hurtigere og hurtigere. Han er dygtig til at give feedback, og til at forstå data og ændringer på den for ham helt nye bil. Samarbejdet med ham har været effektivt, og jeg kan kun give ham min varmeste anbefaling."
Formel 2 koordinator, James Gornall, som har været omdrejningspunktet i fredagens test, var også yderst tilfreds med det han har set Mac levere.
"Jeg havde glædet mig til at se Mikkel i vores Formel 2 bil. Det er et stort skridt for ham, men han har vist stor modenhed trods sine kun 17 år. Hans tider viser at han uden tvivl kan give de mere erfarne kørere i dagens testfelt kamp til stregen hvis han havde lige så meget banetid som dem, og jeg håber at se ham i Formel 2 i 2011!"
(Foto: Gary Parravani, Xynamich Motorsport Photography)
Selv har den unge dansker kun positivt at sige, og det brede smil fortæller det hele!
"Det var absolut mit livs oplevelse, den bil er simpelthen fantastisk. Den er så hurtig, krævende og dog alligevel entydig at køre. Og at få lov til at køre den på Portimao banen som jeg aldrig tidligere været på, gør jo bare oplevelsen endnu bedre. Det er meget professionelle mennesker der arbejder i Formel 2, og det har da bestemt givet mig blod på tanden. At kunne deltage i et officielt FIA verdensmesterskab er en stor chance for mig, men som altid kræver det at vi kan finde budgettet."
"Lige nu har vi ikke sponsorer til at kunne deltage, så vi ser også på andre serier i Europa. Nu må jeg gå i tænkeboks når jeg kommer hjem, men den her oplevelse var fantastisk!"
Aslak Vind Pressenansvarlig Mikkel Mac Læs mere om: Mikkel MacPortimão |