I onsdags blev et mesterskab afgjort hos FIAs appeldomstol. Sagen går tilbage til da FIA GT3 klassen kørte sæsonens sidste afdeling på Zolder banen i Belgien.
Tilsyneladende var vægten på de bagerste skivebremser på Prospeed Competions bil #61 for lav efter de to heats. Det blev opdaget i den tekniske kontrol efter afdelingens to løb var kørt.
Det er ikke det man lige ønsker sig - at mesterskab skal afgøres ved en appeldomstol. Det var dog det der skete i år efter at FIA GT3 klassen havde kørt deres sidste afdeling på Zolder banen i Belgien.
Prospeed Competion #61 bilen havde vundet det andet af to heats og blev efter sejren udtaget til teknisk kontrol. Her fandt de tekniske delegerede at de bagerste skivebremser på bilen var for lette i forhold til bilens homologeringsattesten. Bilen fik derfor frataget sejren og pointene i race 2. Den afgørelse appellerede teamet til FIAs appeldomstol, som så måtte træffe en afgørelse. Efter at have hørt teamets og de tekniske delegeredes forklaringer, kom så afgørelsen.
Appeldomstolen fandt at de tekniske delegerede havde ret i deres bedømmelse af vægten på skivebremserne. Der har tilsyneladende været visse uoverensstemmelser i forbindelse med leveringen af skivebremserne til teamet, hvilket der blev fremlagt dokumentation for. Appeldomstolen finder at der er formildende omstændigheder i sagen og giver sejren tilbage til bil #61 tillige med pointene, men idømmer istedet teamet en bøde på 10.000 €uro.
Med afgørelsen sikrer Prospeed Competion sig holdmesterskabet, mens kørerne Marco Holzer og Paul van Splunteren bliver sikret andenpladsen i mesterskabet for kørere.